Abarth 595 blir mer effektfull
I höstats uppdaterades Fiat 500 och nu är det dags för Abarth-versionen 595 att göra detsamma. Samtidigt passar Fiat på att pressa upp effektnivåerna i den 1,4 liter stora T-Jet-motorn.
Lilla retrobilen Fiat 500 genomgick i fjol en nättare förändring av sitt yttre, samtidigt som modellen fick hela motorpaletten uppdaterades för att möta dagens hårdare avgaskrav. Busversionerna med Abarth-emblem lämnades dock orörda, men nu är turen kommen till dem.
När Abarth 595 nu uppdateras får även den nya grill, om än inte likadan som sitt svagare 500-syskon. Frontens nederdel, framför att spoilern, har fått ett helt nytt utseende, lite kaxigare i utförandet och som tydligt påminner om hur det ser ut på Abarth 124 Spider.
Men det är inte det yttre som är det mest intressanta med ansiktslyftet. I stället tittar vi under huven, för där har det hänt desto mer.
Abarth 595 kommer precis som förr i tre olika utförandet med var sin nivå på den 1,4 liter stora turbomotorns trimningsgrad. Snällast i gänget är 595 som numera har 145 hästkrafter i stället för 140. Vridmomentet ligger kvar på 206 newtonmeter. Ökningen medför att 0-100 km/h går på 7,8 sekunder i stället för 7,9.
Mellanalternativet heter precis som förut 595 Turismo och ger 165 hästkrafter i stället för de 160 som den tidigare mäktade med. Maxvridet kvarstår på 230 newtonmeter. 0-100 km/h går på 7,3 sekunder, en tiondels sekund snabbare än tidigare.
Högst upp i hierarkin finns 595 Competizione. Där har det inte hänt något, med andra ord är det fortfarande 180 hästkrafter och 250 newtonmeter som gäller, siffror som skjuter iväg den lilla rackaren från noll till 100 km/h på 6,7 sekunder. Det är, precis som du misstänkte, samma tid som tidigare.
En annan intressant nyhet är att Abarth en mekanisk differentialbroms i 595, men den är inte standard och den finns endast till 595 Competizione, det vill säga till värstingen av värstingarna. Med diffbromsen ska en redan rolig bil att ratta bli ännu roligare, nu när kraften mellan framhjulen kan fördelas på ett bättre sätt.
Manuell femväxlad låda är standard i samtliga versioner med som tillval finns en robotiserad sekventiell låda som även innehåller paddlar framför ratten.
15 olika exteriörkulörer finns till Abarth 595 varav en av de nya heter Modena Yellow, en färg som tidigare var exklusiv för Abarth 695 Biposto Record.
Interiört är valmöjligheterna större än tidigare med bland annat Alcantara, kolfiberinlägg och fler klädslar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se