Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Abarth 695 bipostoAbarth 695 bipostoAbarth 695 biposto
Abarth 695 biposto

Abarth 695 biposto – snabbaste femhundringen hittills

Det är inte lätt att hålla reda på Abarths utbud av vässade Fiat 500-modeller. Nu blir det ännu lite svårare. I Genève visas Abarth 695 biposto som är den snabbaste och mest extrema hittills.

Att försöka ta sig genom djungeln av specialversioner av Fiat 500 är ett tufft projekt men i Genève visas nu den enda modellen man verkligen behöver ha koll på – Abarth 695 biposto.

 Den som kan sin Abarth-historia vet att det här är något speciellt. För 50 år sedan, även då på Genèvesalongen, visades Fiat Abarth 695 med en 30 hästkrafter stark 699-kubiksmotor. Med en toppfart på 130 km/h var den snabb för sin tid och storlek. Den Abarth 695 som ställs ut på årets Genèvesalong är dock flera resor värre.

 1,4 T-Jetmotorn är uppskruvad till 190 hästkrafter, 30 fler än Abarth 595 Competizione som fram tills nu varit toppmodell. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är 230 km/h, vilket kan jämföras med 7,4 sekunder och 211 km/h för 595 Competizione.

 Vässningen är inte bara effektmässig. Biposto betyder att bilen bara har två stolar. Abarth har alltså slitit ut baksätet och monterat skalstolar från Sabelt med fyrpunktsbälten där fram. Man har även skalat bort vikt genom att byta ut de vanliga sidorutorna mot fixerade plexiglas med små skjutluckor för vädring. Xenonljus, dimljus, klimatanläggning och stereo är andra exempel på detaljer som har offrats för viktminskningens skull. Resultatet är en bil som väger 997 kilo, vilket är nästan 130 kilo mindre än 595 Competizione. Om man tittar noga på interiörbilden i bildspelet nedan ser man den racemässiga växelspakskulissen som är ett verk av växellådsspecialisterna på Bacci Romano.