Acura TL – Accords amerikanska kusin
Precis som Toyota har Lexus har Honda Acura, ett märke som ska sälja lite lyxigare bilar. Nu visas den amerikanska versionen av Honda Accord – Acura TL. Bortsett från ett plastigt yttre får TL en hel drös nya hästkrafter.
I likhet med de asiatiska konkurrenterna Toyota och Nissan har Honda ett lite lyxigare derivat. I Sverige och även hela Europa är Hondas premiummärke Acura relativt okänt men i USA är det desto fler som känner till och uppskattar Hondas premiumintentioner. Men i förhållande till sitt moderföretag skiljer sig Acura något från Lexus och Infiniti. Medan Toyotas och Infinitis premiummärken säljer bilar som är i stort sett fristående från moderföretagens bilar är Acura-bilarna i mångt och mycket baserade på Hondas bilar.
Nya Acura TL kan i princip sägas vara en rejält upphottad Honda Accord. De största skillnaderna syns på utsidan och säga vad man vill men TL sticker i alla fall ut betydligt mer än Accord. På gott eller ont? Accord-linjerna går att känna igen, även om en hel del futuristiska drag har tillkommit. Den ene kanske säger att TL ser plastig ut, den andre kanske menar att den baktill liknar Opel Insignia medan den tredje kanske säger att Acura har snott Cadillacs kantiga formspråk.
På motorsidan finns däremot inte mycket att klaga på, om man inte önskar sig ett miljöalternativ vill säga. Instegsversionen av TL drivs av en V6-motor på 3,5 liter som ger 280 hästkrafter och 344 Nm. Framhjulen får en tuff uppgift då det är de som ensamma ska se till att kraften förmedlas ned till marken. Den stora motorn gör naturligtvis sitt till när det gäller bensinförbrukningen. Honda anger förbrukningssiffror som lyder 1,3 l/ mil vid stadskörning och 0,9 l/mil på landsväg. Om plånboken och miljösamvetet tillåter finns en ännu större motor att tillgå. Toppversionen av Acura TL får tilläget SH-AWD. Som namnet antyder hjälper alla fyra hjul till. Kraften kommer från en något större V6-motor på 3,7 liter som levererar 305 hästkrafter och 372 Nm. Med fyrhjulsdrift och större motor blir bensinförbrukningen lidande. TL SH-AWD vill ha ungefär en deciliter mer än instegsversionen.
Acura TL är inte aktuell för en europalansering. Den som tilltalas av den japansk-amerikanska charmen och tycker att Honda Accord är alldeles för europeisk hänvisas helt enkelt till privatimport.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se