Affärsplanen för Saab – dyrare och exklusivare bilar
Koenigsegg Groups affärsplan som presenterades i samband med förhandlingarna med EIB och staten har nu avslöjats. I den står det bland annat att en elbil ska lanseras 2012 och att Saab ska bli ett dyrt och exklusivt bilmärke med en årsproduktion på 65 000 bilar.
Det är Dagens Industri som säger sig ha kommit över det interna dokument som låg som grund för förhandlingarna med Europeiska investeringsbanken (EIB) och svenska staten.
I dokumentet beskrivs köparen Koenigsegg Groups affärsplan för Saab Automobile de närmaste åren och enligt tidningen står det beskrivet att flera nya modeller är planerade. Bland annat handlar det om en eldriven 9-3X som är tänkt att lanseras 2012. Vid denna lansering ska det redan finnas hybridversioner av 9-3 och 9-5 på marknaden.
Enligt affärsplanen ska ägarna investera sex miljarder kronor i Saab och dess produktutveckling med början nästa år.
För att undvika röda förlustsiffror har man räknat ut att 115 000 bilar måste byggas under 2010 och 2011. Men år 2016 är tanken att det ska räcka med 65 000 bilar i årsproduktionen eftersom målet är att Saab då ska vara ett riktigt premiummärke med dyra och exklusiva bilar.
Ägarstrukturen tydliggörs också i affärsplanen. Amerikanske affärsmannen Augie K Fabela är huvudfinansiär och därmed huvudägare tillsammans med sin ryske affärspartner Dmitri Zimin då de är huvudägare i holländska Solsken BV som har störst ägarandel, 42 procent, i Koenigsegg Group AB.
Affärsplanens tre faser för Saab enligt Dagens Industri
2010-2011: nuvarande fas
• 115 000 sålda bilar ger noll i rörelseresultat.
• Snittpriset per bil är 189 000 kronor.
2012-2015: övergångsfas
• 80 000 sålda bilar ger noll i rörelseresultat.
• Snittpris per bil är 208 000 kronor.
• Nya modeller är bland annat 9-5 Koenigsegg Edition.
2016 och framåt: premiumfas
• 65 000 sålda bilar ger noll i rörelseresultat.
• Snittpris per bil är 280.000 kronor.
• Nya modeller är bland annat nya 900.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se