Åkte mellan San Francisco och New York – i självkörande bil
Nästan 500 mil, från kust till kust i USA, bakom ratten på en självkörande Toyota Prius. Det ska Anthony Levandowski och företaget Pronto, enligt deras egen uppgift och filmbevis, ha lyckats med.
Amerikanska teknikföretaget Pronto har testat sitt autonoma system enligt nivå 2 (dvs samma nivå som t ex Volvo har i sina bilar i dag) över en sträcka som är betydligt längre än vad vi någonsin tidigare hört talas om. Med Anthony Levandowski bakom ratten säger de sig nämligen ha avverkat de 498,7 milen mellan Golden Gate-bron i San Francisco och George Washington-bron i New York. I en Toyota Prius utrustad med företagets egenutvecklade mjukvara, kallad Co-Pilot, som använder sig av information insamlad av sex kameror – inget mer. Alltså ingen LIDAR eller liknande som så många andra företag/biltillverkare förlitar sig på. Fem av kamerorna är monterade utanpå bilen för att avläsa omgivningen och en är monterad inne i bilen för att registrera förarens status, denna måste nämligen hela tiden vara aktiv och alert för att systemet ska kunna kontrollera bilen utan förarens input. Om inte kopplas systemet ur.
Det ständiga flöde av bilder som kamerorna samlar in skickas till bagageutrymmet där en kraftfull dator finns. Denna dator kör två så kallade neuronnät (självlärande algoritmer, enkelt förklarat) varav det ena hanterar bildanalysen för att identifiera trafikkritiska objekt, så som vägmarkeringar, skyltar, andra fordon och övriga föremål längs vägen, medan det andra tolkar all denna information för att kunna kontrollera bilen via styrning, gas och broms.
Enligt Prontos utsago behövde Anthony Levandowski aldrig ingripa i körningen som genomfördes mellan den 26 och 30 oktober tidigare i år, genom 13 av USA:s delstater. Bilen ska alltså ha tagit hand om all körning, alla 4987 kilometer.
Det var dock inte på första försöket som körningen lyckades. Två tidigare försök genomfördes. Det första misslyckades på grund av för hårda vindar vilket fick det självkörande systemet att inaktiveras, det andra misslyckades på grund av att bilen körde för långsamt i relation till övrig trafik. Det ogillade Nevada-polisen som stoppade Anthony Levandowski och den självkörande Priusen.
Pronto-ingenjörerna fick justera och uppdatera mjukvaran och tredje försöket, som vi ser i filmen nedan i snabbspolat utförande, blev alltså lyckat.
Prontos Co-Pilot-system är utformat för att klara av körning på landsvägar och motorvägar, inte i stadstrafik. Företagets avsikt är inte att göra autonom teknik tillgänglig för alla utan har skapat systemet för att bistå förare av tung trafik enligt klass 8 (tyngsta/näst tyngsta klassen i USA beroende på hur man ser på det). Målet är att ha Co-Pilot ute på marknaden i början av 2019 och att det ska kunna eftermonteras i lastbilar för motsvarande ungefär 45 000 kronor.
Anthony Levandowski har varit på tapeten förr. Han var tidigare anställd inom Waymo som utvecklar självkörande teknik och som från början var ett Google-projekt. Han lämnade Waymo och startade företaget Otto som även det sysslade med självkörande teknik. Du kanske minns självkörande lastbilen Otto som körde självkörande Volvo-bilar som vi skrev om för ett par år sedan?
Waymo anklagade honom för att ha stulit företagshemligheter och tagit dem med sig till sitt nya företag, som snabbt blev uppköpt av välkända Uber som även de är verksamma inom området med självkörande teknik. När ärendet var på väg upp i rätten gjorde Waymo och Uber upp i godo och Anthony Levandowski klarade sig utan konsekvenser.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se