Aktiv brusreducering i bilar – nu verklighet
Det israeliska företaget Silentium har börjat leverera aktiv brusreducering till bilar. Först ut blir Jaguar Land Rover.
Silentium är ett israeliskt teknikföretag som under flera år har utvecklat teknisk som ska minska oönskat ljud i en bilkupé med 90 procent. Systemet fungerar på ett liknande sätt som brusreducerande hörlurar men är mer avancerat på grund av att det behöver täcka en större yta. Bland annat sitter sex stycken sensorer runtom i bilen som hela tiden analyserar ljudet och meddelar kontrollenheten som sedan spelar upp ljud för att motverka de störande frekvenserna genom bilens högtalare. På detta sätt når både det störande ljudet och motljudet personens öron samtidigt och tar då ut varandra.
Enligt Silentium ska systemet klara av att filtrera bort störande ljud i ett omfång från 20Hz upp till 1kHz vilket ska ge en avsevärt mycket bekvämare biltur. De nämner också att biltillverkare genom att använda detta system skulle kunna minska användandet av ljudisolering i bilarna, något som även skulle leda till att bilens vikt minskar.
– Aktiv akustik kommer att förändra hur biltillverkare minskar, tar bort och förstärker ljudet i sina fordon och hur kunderna uppfattar och interagerar med dessa ljud. Silentium har visat att vi kan tillhandahålla brusreducerande teknik som fungerar, nu är det upp till biltillverkarna att använda tekniken och se till att deras kunder får dra nytta av fördelarna, säger Anthony Manias, fordonschef hos Silentium.
LÄS OCKSÅ: Hyundai utvecklar avancerad ljud- och brusreducering för tystare bilar
Den biltillverkare som blir först ut att använda sig av tekniken är Jaguar Land Rover och de första modellerna att bli utrustade med detta är Jaguar F-Pace och XF, samt Range Rover Velar. Exakt när detta sker är i nuläget oklart.
https://www.youtube.com/watch?v=5x9NEpfRZuc&feature=emb_title&ab_channel=PFPRCommunicationsLtd
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se