Äldre bilar i majoritet vid dödsolyckor
Statistik från Trafikverket visar på att majoriteten av de som dödas i trafiken färdas i bilar som är tio år eller äldre. En skrotningspremie för äldre bilar skulle därför kunna tänkas rädda många liv.
På uppdrag av Motormännen har Trafikverket beräknat hur trafiksäkerheten skulle påverkas om en skrotningspremie skulle införas.
Från 2009 till och med 2013 omkom totalt 855 personer i personbilar, 538 av dem, vilket motsvarar 63 procent, färdades i bilar som var tio år eller äldre. Enbart under 2013 färdades 57 procent av de omkomna i bilar äldre än tio år.
– I en ny bil är det minst halverad risk att dö eller skadas allvarligt i en trafikolycka jämfört med en tio år gammal bil, säger Johan Strandroth, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket, till tidningen Motor.
Enligt SCB, Statistiska Centralbyrån, fanns det 1 734 596 bilar äldre än tio år i trafik under 2013, samt 1 807 295 bilar av årsmodell 2004 eller nyare. Trots att bilar äldre än tio år utgör en minoritet av totalbeståndet dominerar de alltså olycksstatistiken.
Detta har rest frågan om en så kallad skrotningspremie ska införas för att få bort de äldre bilarna från vägarna.
Som bekant är nyare bilar säkrare vid en eventuell krock, men även bättre på att undvika olyckor med hjälp av assistanssystem som antisladd, autobroms och liknande.
– Att få bort de äldre bilarna från vägarna kostar visserligen en del pengar. Men det är kostnader som ska jämföras med vad en sådan åtgärd sparar i form av bland annat färre olyckor, räddade liv, färre invaliditetsfall och lägre produktionsstopp, säger Strandroth.
Det beräknas att antalet döda och allvarligt skadade i trafiken skulle kunna minskas med 700 personer per år om bilar äldre än tio år skulle skrotas. Moderna bilar har även mindre miljöpåverkan då det genomsnittliga koldioxidutsläppet för nya bilar 2014 var 131 gram per kilometer. 2004 var siffran 196 gram per kilometer.
Men om vi då skulle skrota alla bilar äldre än tio år behöver det tillverkas en hel del nya bilar. En process som producerar en hel del koldioxid och enligt våra beräkningar motsvarar många år av bilkörning. Snittutsläppet för att tillverka en ny bil är cirka 19 ton koldioxid. Baserat på 2014 års snittutsläpp för nytillverkade bilar, 131 gram per kilometer, kan en bil alltså köras i cirka 15 000 mil innan den har släppt ut lika mycket koldioxid som släpps ut när en ny bil tillverkas.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se