Alfa Romeo Giulia GTA slutsåld
Har du ännu inte lagt vantarna på en är det nu kört – du får stå ditt kast att du var sävlig i jakten på en Alfa Romeo Giulia GTA eller Giulia GTAm.
”Snart gasar sig Alfan vilt ur kurvorna, med en liten viftning på svansen, stormar mot nästa sväng, skalar av farten med en tung inbromsning som får kroppen att hänga i sexpunktsbältet, styr in mot apex och gasar sig ur igen. Här är den som en hundvalp, glad och ivrig att få leka med husse.”
Ovanstående ord är Daniel Östlunds, författade efter att ha rattat Alfa Romeo Giulia GTAm, alltså GTA utan baksäte, på bana strax söder om Alperna, mellan Milano och Turin.
Han är en av relativt få som har fått kliva ned i förarstolen på denna extravaganta Giulia som nu plockas bort ur utbudet. Alfa Romeo meddelar nämligen att alla exemplar av båda versionerna, GTA och GTAm, är slutsålda. Totalt 500 bilar blev det, precis som planerat.
Giulia GTA togs fram för att utgöra något alldeles extra under Alfa Romeos 110:e år som biltillverkare, vilket var i fjol. Det där extra är bland annat att att 2,9-liters V6-maskinen från Giulia Quadrifoglio, som har 510 hästkrafter, är uppumpad till 540 hästkrafter vilket gör Giulia GTA till starkaste Alfa Romeo-modellen genom tiderna. En annan detalj är nytt avgassystem från Akrapovic som inte enbart hjälper till att höja effektsiffran utan också intensifierar den ljudkuliss som omgivningen bjuds på. GTA innebär också en viktminskning med ungefär 100 kilo jämfört med Giulia Quadrifoglio.
GTA-versionen gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder, GTAm på 3,6 sekunder. Toppfart 300 km/h oavsett version.
M:et i GTAm står för modificata, således är hela beteckningen en nedkortning av vackra Gran Turismo Alleggerita modificata. På svenska låter det inte lika läckert; modifierad lättvikts-Gran Turismo.
Det är dock inte första gången som Giulia GTA pryder en Alfa Romeo, men det var bra länge sedan. Förra gången var 1965 då tävlingsavdelningen Autodelta byggde en homologeringsversion av Giulia Sprint GT.
När det blir en ny (Giulia) GTA återstår att se, det enda vi vet nu är att samtliga 500 exemplar är ute hos 500 glada bilägare som var och en har lagt ut 1,925 miljoner kronor för GTA-versionen och två miljoner jämnt för GTAm-versionen.
Arrivederci, Alfa Romeo Giulia GTA!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se