Alfa Romeo Giulia GTA – tre snabba från provkörningen
Bara 500 exemplar ska byggas av specialversionerna GTA och GTAm. Teknikens Värld har som enda svenska tidning fått provköra. Här ger vi dig en försmak av upplevelsen.
Hej Daniel, du är och kör värstingversionen av Alfa Romeo Giulia, nämligen GTA. Vad är ditt första intryck?
– Det är faktiskt inte bara en specialvariant, utan två. Dels GTA, men också GTAm där baksätet ersatts av en störtbåge. Vi har fått provköra dels på norditalienska serpentinvägar, dels på Alfa Romeos testbana Balocco. Och nog har det varit en upplyftande och adrenalinstinn upplevelse.
Vad är det som är så speciellt då?
– Med den ”vanliga” Quadrifoglio som utgångspunkt har Alfa Romeos ingenjörer filat på snart nog varenda detalj, från motor till stötdämpning, och gjort bilen mer bananpassad. Inte minst R-däcken från Michelin är en fingervisning om detta.
Och hur känns den att köra?
– Det kan jag ju inte avslöja ännu. Men det finns både likheter och genuina skillnader mot Giulia Quadrifoglio. Särskilt GTAm, med skalstolar och sexpunktsbälten, är en upplevelse att braka omkring i.
Hela provkörningsrapporten bjuder Daniel på i kommande nummer av Teknikens Värld, och förstås här på teknikensvarld.se för dig som är Premium-prenumerant.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se