Alfa Romeo Giulia och Stelvio blir mer självkörande
På bilsalongen i Los Angeles presenterar Alfa Romeo uppdaterade versioner av sedanen Giulia och suven Stelvio. Bland nyheterna finns förbättrat infotainmentsystem och fler förarassisterande tekniker.
Alfa Romeo Giulia och Stelvio börjar få några år på nacken och italienarna har nu bestämt sig för att uppdatera de båda modellerna. På bilsalongen i Los Angeles, som öppnar dörrarna för besökare fredagen den 22 november, står både modellerna utställda för att visa upp nyheterna.
Exteriört handlar det inte om något att skriva hem om, modellerna ser ut som tidigare. I stället har Alfa Romeo skapat tre nya karosskulörer samt några nya exteriördetaljspaket som ska höja utseendet, bland annat ett i kolfiber.
På insidan av de båda modellerna har det hänt lite mer. Först och främst möter infotainmentskärmen numera som standard 8,8 tum. Tidigare tillhörde den storleken extrautrustningen medan 6,5 tum var standard. Den tryckkänsliga skärmen presenterar data med ett nytt utseende, och hemskärmen kan anpassas efter behov och tycke.
Den sju tum stora skärmen mellan varvräknare och hastighetsmätare har inte vuxit, däremot har den fått delvis ny layout med nya grafiska element. Den ska dessutom kunna presentera realtidsinformation.
TEST: Alfa Romeo Giulia mot nya BMW 3-serie och nya Peugeot 508
Mittkonsolen är något omarbetad med annorlunda utformning på detaljerna, bland annat de italienska färgerna, runt växelväljaren och nytt vred för infotainmentsystemet. Själva växelväljaren har även den ny utformning. Mugghållarna är större än tidigare och trådlös laddning av mobiltelefon har tillkommit.
TEST: Alfa Romeo Stelvio mot 23 andra suvar
Varken Giulia eller Stelvio har varit översållade med förarassisterande system, men det blir ändring på det nu. Tidigare har adaptiv farthållare funnits som tillval på alla modellversioner förutom den enklaste, och filhållningsassistenten har bara varit av varnande typ. Autobroms har varit standard.
I och med uppdateringen får både Giulia och Stelvio bland annat aktiv filhållningsassistans (alltså inte bara varnande utan även med styrhjälp), vägskyltsavläsning, kökörningsassistans, trötthetsvarnare och mycket mer.
Tack vare tillkomsten av flera av ovan nämnda system klassas Giulia och Stelvio som delvis självkörande enligt nivå 2-klassificeringen.
En ny mobilapp med flera smarta funktioner tillhör också nyheterna, så även så kallade OTA-uppdatering av bilens mjukvara, det vill säga bilen behöver inte uppsöka verkstad för att få ny mjukvara installerad utan det kan utföras på distans.
När uppdaterade Giulia och Stelvio kommer till Europa återstår att se.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se