Alfa Romeo Giulia officiell – bilen så många väntat på
Nu är den här! Vi talar naturligtvis om Alfa Romeos efterlängtade efterträdare till 159. Nästan fyra år tog det innan Giulia kom till världen.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
2011, det var året då Alfa Romeo 159 hade nått vägs ände. Ersättaren snackades det om redan innan nedläggningen, men den sköts fram i tiden ideligen. Ett bra tag hette det att den skulle komma under 2013. Så blev det inte, inte heller kom den under 2014. Men nu står det 2015 i kalendern, närmare bestämt 24 juni 2015, och äntligen är den här – Alfa Romeo Giulia – ersättaren till 159:an. Kan den sätta lika många hjärtan i brand som sin företrädare? Det återstår att se.
Utseendet är omisskännligt Alfa Romeo tack vare den triangelformade grillen med spetsen nedåt. Fälgarna är också typiska för Alfa Romeo. Men i övrigt är det mer eller mindre former som vi inte är helt vana vid från den italienska biltillverkaren som grundades i Milano (där världspremiären hålls i dag och där Teknikens Värld närvarar) men som i dag har sitt huvudkontor i Turin.
Det är kompakta muskulösa linjer som gäller, och elaka tungor kommer garanterat att hävda att BMW och kanske också Jaguar har varit förebilder. Ännu elakare tungor skulle kunna påstå att fronten ger BMW 1-serievibbar, tack vare strålkastarna), medan baken ger Kia Optima-vibbar, mycket tack vare bakljusen.
Giulias chassi är helt nytt men baseras sannolikt till stora delar på komponenter som kommer från Maserati Ghibli. Inget dumt ursprung. I chassi och andra delar har Alfas ingenjörer varit på viktjakt. Stora delar aluminium, aluminiumkompositer, kolfiber och plast har använts för att få bort kilon och få till balansen. Viktfördelningen är nämligen perfekta 50/50. Hur mycket bilen väger berättar inte italienarna i dag men med tanke på att varje hästkraft i toppversionen (mer om den nedan) bär på mindre än tre kilo bil bör det bli en tjänstevikt på maximalt 1 529 kilo.
Bilen vi ser på bilderna här är Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde, det vill säga toppversionen med en 3,0 liter stor V6 som utarbetats med hjälp från motoringenjörer med Ferrari-bakgrund. Maskinen ger 510 hästkrafter, samma siffra som Mercedes-AMG C 63 S men betydligt mer än BMW M3 (431) och Audi RS4 Avant (450). 0-100 km/h avverkar Alfan på finfina 3,9 sekunder.
Kraften i Giulia QV skickas till bakhjulen som har en vridmomentsfördelare med dubbla kopplingar som i symbios med differentialbromsen portionerar ut exakt rätt mängd kraft till respektive bakhjul. På så vis ska kurvor kunna tas med perfektion.
En annan nyhet som italienarna presenterar är vad de kallar integrerat bromssystem med ”ett innovativt elektromekaniskt system som kombinerar stabilitetskontroll och en traditionell bromsservo för omedelbar bromsrespons och rekordkorta bromssträckor”.
Några prisuppgifter, lanseringsdatum och liknande har ännu inte presenterats.
Marcus Engström befinner sig på plats vid världspremiären av Alfa Romeo Giulia i Milano. Vi växlar några ord med honom för att se om det finns något att tillägga.
Tjena Marcus, vad är första intrycket?
– Att jag hade väntat mig ännu lite mer än vad som visas upp här i dag. Det snackas mycket i presentationerna om ”rebuilding the brand”, då väntade jag mig något som hade vänt upp och ned på vad som existerar i dag. Men visst är den en snygg och häftig bil, inte minst prestandan med 510 hästkrafter och 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Men det sticker inte ut jämfört med konkurrenterna.
– Däremot vet vi vad Alfa Romeo är kapabla till vad gäller köregenskaper och körglädje. Det ser jag verkligen fram emot i framtida test och provkörningar, inte minst eftersom de säger att de jobbat väldigt mycket med just körkänslan.
Det är ju QV-versionen med 510 hästar som presenteras, var har de andra motoralternativen tagit vägen, vad har de sagt om dem?
– Ja du, var har de tagit vägen? Inte ett ord om dem i dag. Kommer nog mer snart. Ska de gå från 74 000 bilar årligen till 400 000 från och med 2018 gäller det att Giulia visar framfötterna, inte bara i QV-utförande. Men absolut, jag tror nog att den kan ge en bra skjuts upp mot det höga målet.
Har du hört några priser och lanseringsdatum?
– Icke.
När kommer kombiversionen till Sverige?
– Jag har försökt få tag på Sergio Marchionne, vd:n för Fiat Chrysler Automobiles, för att få honom att ge mig ett rakt och ärligt svar på frågan, men tyvärr är det 200 italienska journalister mellan honom och mig nu.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se