Foto: AJG FILMPRODUCTIONS

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio – nya fakta, bilder, film och pris

Det är först nu, i samband med bilsalongen i Frankfurt, som Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio har publik världspremiär. Här är senaste informationen och bilderna.

https://youtu.be/Na6TjJwrbkw

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

I juni var det stor premiär för Giulia Quadrifoglio, toppversionen av Alfa Romeos ersättare till 159-modellen. Teknikens Världs Marcus Engström var på plats i Milano för att bevittna avtäckningen, men speciellt givande var det inte eftersom Alfa Romeo knappt gav någon information om bilen, som man inte ens fick ta på, än mindre öppna dörrarna på för att kika in.

Alfa Romeo har hållit inne med informationen tills nu när Giulia Quadrifoglio har publik världspremiär på bilsalongen i Frankfurt. Några extra bilder har också tillkommit, men än kan de sugna inte frossa fullt ut i modellen.

I montern i Frankfurt står Giulia Quadrifoglio i fem olika karosskulörer: Competizione Red, Trofeo White, Vulcano Black, Vesuvio Grey och Montecarlo Blue. Två av dessa ser vi på bild här i dag, nämligen de två förstnämnda. Oavsett färg är det endast en modellversion som presenteras, prestandaversionen Quadrifoglio med en V6-motor på 2,9 liter (tidigare uppgift sa 3,0 liter) som är utvecklad ”med inspiration och erfarenhet” från Ferrari. Maskinen lämnar ifrån sig 510 hästkrafter och 600 newtonmeter. 0-100 km/h avverkas på 3,9 sekunder och toppfarten ligger på 307 km/h (sägs dock ha klockats för 321 km/h). Eftersom Alfa Romeo i dag avslöjar att Giulia kommer att erbjudas med både bakhjuls- och fyrhjulsdrift vet vi inte om accelerationstiden som uppges är för den fyrhjulsdrivna varianten.

198 gram koldioxid släpper V6:an på 510 hästkrafter ut per kilometer. En snabb uträkning ger oss alltså en förbrukning vid blandad körning på 0,85 liter per mil. Det är i samma region som Mercedes-AMG C 63 S ligger, även den en prestandabil med 510 hästkrafter men hämtade från åtta cylindrar.

Med låg vikt, perfekt balans (50/50), hög vridstyvhet och tourque vectoring-teknik som konstant portionerar krafterna till hjulen beroende på körsituation lär Giulia Quadrifoglio vara snabb även när det svänger. En uppgift från i somras hävdade att Giulia Quadrifoglio klarade ett varv runt erkänt tuffa Nürburgring på 7 minuter och 43 sekunder. Det stämmer inte. Enligt Alfa Romeo är tiden runt Nordslingan 7 minuter och 39 sekunder. Det är hela 13 sekunder snabbare än BMW M4 Coupé. Det är också snabbare än exempelvis Audi R8 V10 (förra generationen, Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera, Ferrari 599 GTB Fiorano och Chevrolet Corvette ZR1. Alfa Romeos tid är med andra ord inget annat än imponerande.

Vi vet dock inte om det var med bakhjuls- eller fyrhjulsdrift som rekordtiden sattes.

Accelerationstider och varvtider på Nürburgring i all ära, men det är en helt annan siffra som får oss att spärra upp ögonen. Italienarna säger nämligen att Giulia Quadrifoglio är designad för att ha en bromssträcka från 100 km/h till stillastående som är under 32 meter. Om det stämmer är det nästan än mer imponerande än tiden runt Ringen. I dag är 35-36 meters bromssträcka ett ganska bra resultat, kommer bilen ned mot 34 meter är det väldigt bra. Men under 32 meter, det vore fantastiskt och något som vi kommer att ta en närmare titt på i vårt kommande test av Giulia Quadrifoglio. Det ska dock tilläggas att det är kolfiberkeramiska bromsskivor på bilen.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio har en torrvikt på 1 524 kilo vilket innebär att varje hästkraft har mindre än tre kilo att bära på. Vikten har kunnat hållas nere tack vare stora portioner aluminium, aluminiumkompositer, plast och kolfiber i konstruktionen. Till och med i sätena har Alfa Romeo sparat in på kilona genom att använda sig av kolfiberramar.

Exakt prislapp uppger inte Alfa Romeo för tillfället. Däremot meddelar de att Giulia Quadrifoglio kommer att kosta under 700 000 kronor. Det kan jämföras med 431 hästkrafter starka BMW M3 Sedan som kostar från 691 000 kronor och 510 hästkrafter starka Mercedes-AMG C 63 S som kostar från 772 900 kronor.

Svensk försäljningspremiär är det under första kvartalet 2016 men redan nu kan man anmäla sitt intresse vilket innebär att man då får chans på ett specialerbjudande om en speciell prestandautgåva av Giulia Quadrifoglio.

Uppgifter och information om övriga, mindre effektstinna modellversioner bjuds vi ännu inte på.

Här kan du läsa mer om Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio.

Alfa Romeo om Giulia Quadrifoglio

En mängd olika versioner av nya Alfa Romeo Giulia kommer att finnas på mässgolvet. Fem olika kulörer – Competizione Red, Trofeo White, Vulcano Black, Vesuvio Grey och Montecarlo Blue – men samtliga i toppversionen Quadrifoglio med en 2,9-liters turboladdad V6-motor.

Motorn, som blir märkets nya referenspunkt, är byggd av Alfa Romeo men med inspiration och erfarenhet från koncernsyskonet Ferrari. Totalt finns 510 hästkrafter och 600 Newtonmeter tillgängligt, vilket ger en toppfart på hela 307 km/tim och en acceleration från 0 till 100 km/tim på endast 3,9 sekunder.

Trots sin höga effekt är motorn den snålaste i klassen och släpper endast ut 198 gram koldioxid per kilometer.

Dessutom har de italienska ingenjörerna inom Alfa Romeo prioriterat bromsverkan och bilen är utformad för att bromsa från 100 km/h till stillastående på mindre än 32 meter.

Alfa Romeo Giulia kommer att finnas både som fyrhjulsdriven och på klassiskt Alfa Romeo-sätt med bakhjulsdrift, vilket förutom att ge hög prestanda och körglädje också är en hyllning till det legendariska märkets mest genuina rötter. Giulia har också en jämn viktbalans med 50/50-fördelning över fram- och bakaxel samt en Alfa Romeo-unik och sofistikerad konstruktion för hjulupphängningen. Styrningen är den mest direkta på marknaden och ett Torque Vectoring-system fördelar kraften till rätt hjul för bästa fäste samtidigt som det integrerade bromssystemet avsevärt minskar bromssträckan och den aktiva Aero Splittern reglerar aerodynamiken och marktrycket i höga hastigheter.

Genom omfattande användning av ultralätta material så som kolfiber, aluminium, aluminiumkomposit och plast har nya Alfa Romeo Giulia ett vikt/effekt-förhållande på lägre än tre och en torrvikt på enbart 1 524 kilogram. Den låga vikten har uppnåtts genom att bland annat använda kolfiberramar i sätena, aluminiumkomponenter till bromsarna och keramiska bromsskivor. Trots den låga vikten har bilen klassens bästa vridstyvhet, vilket behövs för att säkerställa långsiktig kvalitet, ljudnivå och superbra köregenskaper även i situationer där bilen utsetts för extrem stress.

Bilen är designad med den tekniska arkitekturen som grund, vilket för Alfa Romeo var en jämn viktfördelning över fram- och bakaxel och drivning på bakhjulen. Det har gett extremt korta överhäng och segmentets längsta hjulbas, men också en av klassens mest kompakta karosser. Interiört har mycket arbete lagts på att skapa ett högklassigt detaljarbete med mycket högkvalitativa materialval med en avskalad interiör och instrumentering som omger föraren.

Nya motorer med spjutspetsteknik är ytterligare en del av nya Alfa Romeo – och högst upp står den 2,9-liters V6-motorn med turboladdning och 510 hästkrafter som finns i Quadrifoglio-versionen. Motorn är utvecklad av ett team med ingenjörer som tidigare byggt motorer för koncernkollegan Ferrari och ger Giulia rejäla prestanda: 0 – 100 km/tim på endast 3,9 sekunder och en toppfart om hela 307 km/tim.

Motorn är tillverkad helt i aluminium för så låg vikt som möjligt och är dessutom, trots sin höga effekt, snål. Koldioxidutsläppet vid blandad körning är 198 gram per kilometer.

Genom körprogramsväljaren Alfa DNA Pro kan föraren själv anpassa bilens uppträdande efter situation och yttre omständigheter. Genom lägena Dynamic, Natural, Advanced Efficiency och Racing skiftar bilen karaktär och samtliga kontrolleras av bilens hjärna ”Chassis Domain Control” (CDC) som koordinerar bilens förarsystem och tekniker ombord.

Till nya Giulia erbjuds också ett nytt Connect 3D navigationssystem som utvecklats tillsammans med Magneti Marelli. Systemet använder en 8,8-tums TFT-skärm integrerad i mittkonsolen där föraren tillåts koppla upp sin mobiltelefon genom Apple Carplay och Android Auto, använda handsfree och spela musik såväl trådlöst som med sladd. DAB digitalradio finns tillgängligt precis som ett avancerat ljudsystem från Harman Kardon med hela 14 högtalare.

Nya Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio kommer att bli levererad till de första kunderna under första kvartalet 2016. Intresserade Alfa Romeo Giulia kunder kan redan nu anmäla sitt intresse på www.alfaromeo.se. Inför lanseringen kommer det också finnas ett specialerbjudande på en speciell performance-modell för de allra första utvalda Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio kunderna.