Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Nya Alfa Romeo Giulia SWB Zagato (till vänster) bredvid smått legendariska Alfa Romeo SZ där bokstäverna står för Sprint Zagato.
Nya Alfa Romeo Giulia SWB Zagato (till vänster) bredvid smått legendariska Alfa Romeo SZ där bokstäverna står för Sprint Zagato.
Nya Alfa Romeo Giulia SWB Zagato (till vänster) bredvid smått legendariska Alfa Romeo SZ där bokstäverna står för Sprint Zagato.
Nya Alfa Romeo Giulia SWB Zagato (till vänster) bredvid smått legendariska Alfa Romeo SZ där bokstäverna står för Sprint Zagato. Foto: Marco Zamponi / Zagato

Alfa Romeo Giulia SWB Zagato med arg blick och klassiska former

Alfa Romeo och italienska karossbyggarfirman Zagato har en lång historia av att tillsammans skapa känsloframkallande modeller, nu är det dags igen – här är Alfa Romeo Giulia SWB Zagato.

Det är 100 år sedan italienska biltillverkaren Alfa Romeos och lika italienska karossmakerifirman Zagatos vägar korsades för första gången. För att uppmärksamma detta har Zagato, för en tysk Zagato-fantasts räkning, tagit fram en väldigt speciell modell baserad på Alfa Romeo Giulia.
Resultatet är Alfa Romeo Giulia SWB Zagato som liknar inget annat av det som Alfa Romeo-emblemet i dag pryder. Zagato har skapat en coupémodell med klassiska sportbilsformer – och som modellbeteckningen avslöjar (SWB, dvs Short Wheel Base) är axelavståndet nedkortat.

1 AV 4
Foto: Marco Zamponi / Zagato
2 AV 4
Foto: Marco Zamponi / Zagato
3 AV 4
Foto: Marco Zamponi / Zagato
4 AV 4
Foto: Marco Zamponi / Zagato

Grunden till specialversionen är en Giulia Quadrifoglio, det vill säga den hyllade prestandamodellen av Giulia, men Zagato har valt att gå ett steg längre och försett bilen med motsvarande uppgraderingar som finns i extrema Alfa Romeo Giulia GTAm som vi körde i fjol. Det betyder bland annat att den dubbelturbomatade V6-motorn ger 540 hästkrafter och 600 newtonmeter som i Giulia GTAm-utförande ger accelerationer 0-100 km/h på 3,6 sekunder och toppfart på 300 km/h. I detta Zagato-utförande känner vi inte till några prestandasiffror, däremot vet vi att den åttastegade automatlåda som finns i Giulia GTAm har ersatts med den sexväxlade manuella låda som ”vanliga” Giulia Quadrifoglio tidigare fanns med.

1 AV 5
Foto: Marco Zamponi / Zagato
2 AV 5
Foto: Marco Zamponi / Zagato
3 AV 5
Foto: Marco Zamponi / Zagato
4 AV 5
Foto: Marco Zamponi / Zagato
5 AV 5
Foto: Marco Zamponi / Zagato

Vad gäller designen är det inte mycket att orda om – det är ganska klassiska Zagato-former vi ser med bland annat ett så kallat ”dubbelbubbel-tak”, om än ganska nedtonat på Alfa Romeo Giulia SWB Zagato, och avkapad bakdel enligt det som ofta kallas ”Kammback”.
Tittar vi närmare på bilderna ser vi exempelvis 20-tumshjul bak med Michelin Pilot Sport Cup 2-däck i dimension 285/30 samt med bakomvarande hålborrade kolfiberkeramiska bromsskivor. Fälgarna är förstås klassiskt utformade enligt Alfa Romeos ”telefondesign”.