Alfa Romeo Giulietta tackar för sig
Efter nästan elva år har Alfa Romeo Giulietta gjort sitt. Försäljningen uppges nu ha upphört.
Under 2010 kom den, Italiens bidrag till C-segmentet, Alfa Romeo Giulietta. Modellen, som från början planerades få namnet Milano, var ersättaren till Alfa Romeo 147 som då hade blivit hela tio år gammal. Nu är Giulietta äldre än så, den har under senaste tiden varit en av de äldsta modellerna som sålts i Europa. Men nu är det alltså slut, modellen uppges ha slutat säljas i Europa. Dock kan vi se att några europeiska länder fortfarande marknadsför modellen på nätet, sannolikt för att bli av med lagerbilar (i online-konfiguratorerna nämns just lagerbilar).
Hur framtiden ser ut för Giulietta återstår att se. Blir det en uppföljare? Det råder delade meningar kring svaret på denna fråga. I Alfa Romeos senaste produktplan fanns inte en ny Giulietta med, men det finns halvlösa rykten om att en ny Giulietta baserad på nya Peugeot 308 kommer under 2023, först som laddhybrid och därefter som renodlad elbil. Även 308:an sägs bli elbil under 2023.
Vad vi faktiskt har att se fram emot från Alfa Romeo i C-segmentet är nya suven Tonale som har blivit en aning försenad.
Bilden ovan är tagen i samband med vår första provkörning av Alfa Romeo Giulietta. Då skrev Mikael Stjerna bland annat att chassit ger bra komfort och stadga, att interiören känns påkostad men att priset känns lite högt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se