Alfa Romeo MiTo for Maserati
Bilen du ser här är tyvärr inget du kan köpa hos din lokala Alfa Romeo-handlare. Denna Alfa Romeo är vad man kan kalla Maserati-förädlad och ska endast tillverkas i hundra exemplar. Syftet? Lånebil till Maserati-kunder med sin ögonsten på verkstaden.
En limiterad upplaga av en Alfa Romeo MiTo får det att vattnas i var och varannan mun. Men se så, låt inte dreglet gå överstyr för bilen i sig är i stort sett ouppnåelig för de flesta av oss. Alfa Romeo MiTo for Maserati, som kärran kallas, kommer endast att tillverkas i 100 exemplar och fungera som lånebil på Maseratis serviceverkstäder runt om i Europa.
Självklart har en bil som ska lånas ut till Maserati-kunder det där lilla extra som gör den mer iögonfallande än alla andra MiTos. För det första är MiTo for Maserati utrustad med värstingmotorn 1,4 MultiAir Turbo med 170 hästkrafter (240 hästkrafter starka GTA-modellen borträknad). För det andra är den försedd med ett gäng extravaganta detaljer, bland annat instegslister som visar vad det är för bil man äntrar. Skulle man ändå ha missat det vid insteget påminns man om bilens exklusivitet via den lilla graverade metallplatta som sitter på luftkonditioneringssystemet som säger ”Limited Edition”.
Övrigt extravagant inuti är den höga utrustningsnivån med aluminiumpedaler, stolar i läder kallat ”Frau”, tvåzons automatisk luftkonditionering, läderrätt med knappar för radio- och telefonfunktioner, integrerad navigator med kartor över hela Europa, bluetooth- och USB-kompabilitet.
På utsidan kännetecknas Mito for Maserati av 18-tums lättmetallfälgar, takspoiler, sportigare bakre stötfångare samt bixenon-strålkastare.
De hundra bilarna är dessutom utrustade med Dynamic Suspension, det elektroniska system som anpassar bilens chassisättning efter rådande väglag, körning och förarens inställningar.
Just det ja, ska också nämnas att MiTo for Maserati är lackerad i en specialfärg från Maserati som går under beteckningen Ocean Blue.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se