Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Alfa Romeo Stelvio officiell – Giulia som suv

Maserati har en och nu även Alfa Romeo. Det är förstås en suv-modell vi syftar på och i Alfas fall handlar det om ett kompakt muskelpaket vid namn Stelvio som ska ta upp jakten på framför allt tyskarnas alternativ i klassen.

Fiat Chrysler Automobiles, FCA, investerar kraftigt i Alfa Romeo och det börjar synas i form av flera nya, spännande modeller de senaste åren, inte minst livsviktiga Giulia som efterträdde 159:an och så nu suven Stelvio som i dag har världspremiär på bilsalongen i Los Angeles. Att världspremiären är förlagd till den nordamerikanska kontinenten är ingen slump, Alfa Romeo kom som bekant tillbaka till USA-marknaden för bara några få år sedan och med tanke på att suvar och crossovers säljer väldigt bra i det stora landet i väst hoppas Alfa Romeos att deras första suv främst slår där, även om det så klart är viktigt för dem att gå starkt i andra delar av världen, inte minst i Europa.

Alfa Romeo Stelvio (samma namn som bergspasset som bjuder på bland de roligaste vägutbudet i världen) utgår från samma tekniska plattform som sedanmodellen Giulia. Det innebär med stor sannolikhet att många av köregenskaperna har ärvts från Giulia. Känner vi Alfa Romeo rätt tror vi att italienarna har velat trolla bort suv-känslan så gott det går och få bilen att, bakom ratten, upplevas lägre och tajtare än vad den faktiskt är. Den har ju faktiskt, namnmässigt, en hel del att leva upp till med tanke på sin namne (redan nämnda Stelviopasset).

Alfa Romeo Stelvio känner sig hemma i bergspasset med samma namn.

Till utseendet har mycket av Giulias drag och linjer lånats till Stelvio. En Giulia som suv skulle man kunna kalla denna nya modell. Utseendemässigt ser Stelvio väldigt kompakt och kraftfull ut. Den ser nästan ut att vara en storleksklass mindre än vad den är. Exakt hur stor Stelvio är får vi vänta med att berätta till dess att Alfa Romeo officiellt har avtäckt bilen i Los Angeles i kväll.

Två motoralternativ presenteras till Alfa Romeo Stelvio. Det ena en bensinmotor på 280 hästkrafter och 415 newtonmeter som via drivning på alla fyra hjul skickar iväg kärran i farter upp till 232 km/h. Någon accelerationssiffra är ännu inte presenterad.

Det andra motoralternativet heter Quadrifoglio och bjuder på, som du kanske redan har misstänkt, en 2,9 liter stor V6-motor på 510 hästkrafter och 600 newtonmeter. Motorn är alltså densamma som i Giulia Quadrifoglio. Även i detta utförande är det Q4-fyrhjulsdrift som gäller och 0-97 km/h (0-60 mph) går på 3,9 sekunder medan toppfarten ligger på 285 km/h. Det är riktigt bra siffror för en suv.

Kompakt och muskulös.

Körglädjen och körsäkerheten säkerställs genom en rad olika tekniker, bland annat redan nämnda fyrhjulsdrift som tillåter upp till 60 procent av drivningen på framhjulen, men också torque vectoring-teknik som ökar grepp och stabilitet vid framför allt rappa kurvtagningar.

Körprogramsväljaren Alfa DNA är standard med tre olika inställningar; Natural, Dynamic and Advanced Efficiency. I Quadrifoglio-versionen heter systemet Alfa DNA Pro och i detta ingår ytterligare ett läge, nämligen Race.

Väldigt likt Giulia, men där finns skillnader.

Av bilderna att döma, få av dem visar interiören, är insidan till vissa delar lik insidan hos Giulia. Instrumentbrädans ovansida, med sina två pucklar framför ratten, har en egen utformning men själva mätarhuset och mittkonsolen ser ut att vara desamma, bortsett från några extra kromlister.

Alfa Romeo Stelvio ska börja tillverkas i FCA:s fabrik i italienska Cassino under nästa år. Själva marknadslanseringen väntas äga rum tidigare i mitten av 2017 som årsmodell 2018. Om introduktionen sker samtidigt i Europa som i USA återstår att se.

Förresten... kommer du ihåg Alfa Romeos konceptbil Kamal som visades i Genève 2003? Kamal Concept gav oss en väldigt tidig blick in i märkets suv-framtid.