Alfa Romeo uppdaterar Giulia och Stelvio
Inför modellår 2021 gör Alfa Romeo vissa justeringar av Giulia och Stelvio, bland annat har motorerna anpassats för att möta kommande utsläppskrav och Stelvio erbjuds i ett nytt utförande vid namn Veloce Ti.
I vår har Alfa Romeo Giulia varit i produktion i fem år och om ett par månader är suven Stelvio uppe i fyra år. Någon större uppdatering har Alfa Romeo inte bjudit på, men de uppdaterar de båda modellerna i mindre skala inför varje ny årsmodell. I fjol fick exempelvis både Giulia och Stelvio utökad förarassisterande teknik enligt nivå 2, med bland annat aktiv filhållningsassistans. I år lyfter Alfa Romeo fram tekniken än en gång, men nyheten ligger i stället i främst de uppdaterade motorerna som nu är anpassade till EU:s utsläppsreglemente Euro 6d som träder i full kraft i januari 2021.
En annan nyhet är att de båda modellerna får tillgång till nya uppkopplingstjänster som berör allt från navigation till fjärrstyrning av olika funktioner via röstassistenter som exempelvis Google Home och Amazon Alexa. De smarta funktionerna heter på Alfa Romeo-språk My Assistant, My Remote, My Car, My Navigation, My Wi-Fi, My Theft Assistance och My Fleet Manager.
TEST: Begagnad Alfa Romeo Stelvio
En nyhet är att Stelvio erbjuds i ett nytt utförande – Veloce Ti där de två sistnämnda bokstäverna står för Turismo Internazionale.
Alfa Romeo beskriver modellversionen som lika sportig som Giulia Veloce Ti och med ett urval nyskapande tekniska finesser. Designmässigt har den hämtat viss inspiration från super-suven Stelvio Quadrifoglio. ”Telefonfälgarna” mäter 21 tum i storlek. Tidigare har Stelvio, utan Quadrifoglio-märkning, endast kunnat maxas med 20-tumsfälgar.
Stelvio Veloce Ti kännetecknas av mörka exteriördetaljer, stolar i läder och Alcantara samt riktigt kolfiber på dekorpanelerna.
Två motorer finns till Stelvio Veloce Ti; dels den fyrcylindriga 2,0-litersbensinaren på 280 hästkrafter och dels den fyrcylindriga 2,2-litersdieseln på 210 hästkrafter. Båda maskinerna är sammakopplade med en åttastegad automatlåda och båda modellversionerna är fyrhjulsdrivna – Q4 som man kallar det på huvudkontorer i Turino.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se