Alla tiders bästsäljare – hela listan märke för märke
1,4 miljoner sålda Tesla Model 3, hittills.
Det är cirka 200 000 bilar fler än Saabs bästsäljare genom alla tider: 900.
Eller jämför Volvos försäljning av 2,86 miljoner av 200-serien med Lexus mest sålda modell hittills, RX som passerat miljoner bilar sedan introduktionen 1998.
Här är en sammanställning över de vanligaste bilmärkena och deras bästa sålda modeller globalt genom alla tider.
Bugatti
Modell: 57
Sålda bilar: 685
Period: 1934-39
Kommentar: Ni kanske tror att supersportbilen Veyron är Bugattis mest sålda modell men hittills har det bara sålts 450 stycken Veyron. Och betydligt färre Chiron. Istället är det gamla 57 som är märkets storsäljare hittills och det mest tack vare alla varianter som Bugatti kunde bygga under de fem år modellen tillverkades.
TVR
Modell: Chimaera
Sålda bilar: 6 500
Period: 1993–2003
Kommentar: Buick levererade sin V8-motor till brittiska TVR som fick en dunderhit med sin Chimaera. Modellen sålde mer under sina 12 första år än TVR hade lyckats med under sina tidigare 25 år som tillverkare.
Aston Martin
Modell: DB7
Sålda bilar: 6 640
Period: 1994-2004
Kommentar: I dag säljer inte Aston Martin speciellt många av varje modellserie. Det är inte affärsmodellen. Men att sälja över 6 500 DB7 under tio år är en bra bedrift. Till en början med en 3,2-liters turboladdad sexa under huven men så småningom med Fords så omtalade V12:a på sex liter. Då tog försäljningen fart på allvar.
De Tomaso
Modell: Pantera
Sålda bilar: 7 260
Period: 1971-1991
Kommentar: En av 70-talets mest omtalade bilar och affisch i mångas pojkrum. Få andra bilar kan matcha prestanda, design och fräckt namn som De Tomasos Pantera. Att det satt en rätt tilltufsad V8-motor från Ford under huven hjälpte till att skapa en egen identitet jämfört med konkurrenterna från Europa. En berömd skröna är att Elvis Presley ska ha skjutit sin bil efter att den vägrade starta.
Morgan
Modell: 4/4
Sålda bilar: 10 500
Period: 1936–
Kommentar: Det har inte sålts så många exemplar av Morgans 4/4 men företaget kan skryta med en av bilvärldens allra längsta modellserier eftersom produktionen fortfarande rullar. Och visst har den här bilen en väldigt tidlös design. Kommer den att klara skiftet till eldrift?
Alpine
Modell: A310
Sålda bilar: 11 616
Period: 1971–1984
Kommentar: Renault har väckt liv i gamla Alpine och troligen kommer A310 att någon gång suddas ut från den här listan och ersättas. Till en början satt en medioker fyrcylindrig motor under huven men när A310 fick en V6:a kommer framgångarna på rallyvägarna och försäljningen tog fart.
Lamborghini
Modell: Gallardo
Sålda bilar: 14 022
Period: 2004-2013
Kommentar: Lamborghini fick fart på försäljningen när de plockade fram en lite mindre bil med inte fullt så häftig prestanda. Lamborghini lyckades också förädla Gallardo med en Spider och en coupe samt flera specialversioner. Lamborghini har fått ny kraft inom VW-gruppen och vill med största säkerhet ersätta Gallardo på den här listan med en framtida modell. Under 2023 ska Lamborghini presentera sin första hybridbil och kanske är det ett framgångsrecept.
Ferrari
Modell: 430
Sålda bilar: 17 499
Period: 2004-2009
Kommentar: Ferrari har aldrig satsat på att vara ett volymmärke. Tvärtom har Ferrari gjort allt för att odla myten av exklusivitet och svårtillgänglighet, en bil för få utvalda. 430 sålde bar och en tredjedel av försäljningen stod Spider-versionen för. Lite mer ovanliga var Scuderia och 16M. Nu hoppas Ferrari att deras nya storsäljande suv ska ta förstaplatsen.
Lotus
Modell: Elise
Sålda bilar: 20 000
Period: 1996-
Kommentar: När Geely investerade i Lotus stakades en ny elektriskt framtid ut. Förra året visade Lotus sin sista bil med förbränningsmotor, Emira, och Elisa är på väg att sälja slut. Det lär stanna på dryga 20 000 bilar för den här trevliga sportbilen. Modellen såldes u USA under sex år från 2005 och kan på många sätt sammanfatta vad Lotus gjort allra bäst, lätta sportbilar med mycket bra köregenskaper. Kanske kan ny eldrivna suven Eletre, syskon med Volvo EX90 peta undan Elisa redan inom ett par år.
Rolls-Royce
Modell: Silver Shadow
Sålda bilar: 29 030
Period: 1965-1980
Kommentar: Än så länge är klassiska Silver Shadow lyxbilsmärket Rolls-Royce mest sålda modell. Men en viss suv vid namn Cullinan närmar sig riktigt snabbt. Vi lyfter ändå på hatten för Silver Shadow som introducerades i en tid när lyx inte ansågs som det allra mest åtråvärda och den stora och törstiga modellen klarade två bränslekriser.
Maserati
Modell: Biturbo
Sålda bilar: 36 373
Period: 1981-1994
Kommentar: Biturbo kanske av många anses vara ett budgetalternativ bland Maseratis mer lyxiga och sportiga modeller. Men modellen hjälpte märket att överleva på 1980-talet. Precis som Ferrari hotas förstaplatsen av en suv, Maserati Levante, som om den får fortsätta byggas trots satsningen på elbilar kommer att passera Biturbo och bli nummer ett
Bentley
Modell: Continental GT
Sålda bilar: 66 000
Period: 2003-
Kommentar: När VW-gruppen införlivade Bentley i koncernen var det en tillverkare som byggde cirka 800 bilar per år. Sen kom Continental GT och förändrade allt. CGT har varit en storsäljare sedan introduktionen 2003 och byggts i en rad olika varianter och specialversioner. Den senaste modellen kom så sent som 2018. På senare år finns det konkurrens från suven Bentayga i modellprogrammet och kanske kan knepet att bygga många olika versioner hjälpa även suven att nå en bit över 50 000 sålda bilar. Sen får vi se om namnet överlever när Bentley också tvingas gå över till renodlade elbilar.
Rover
Modell: 800
Sålda bilar: 317 126
Period: 1986-1999
Kommentar: Läget hos brittiska Rover var desperat när modellen 800 presenterades 1986. Föregångaren SD1 hade plågats med kvalitetsproblem så Rover bestämde sig för att köpa hjälp från Honda och baserade 800 på Honda Legend. Det blev en hit hos framför allt brittisk övre medelklass. Rover satsade även på USA men varken modellen Sterling eller Coupe blev något succé.
Triumph
Modell: Herald
Sålda bilar: 464 238
Period: 1959-1970
Kommentar: Herald lanserades samma år som den betydligt mer omtalade Mini. Triumph Herald var mer konventionell men bland annat genom att bygga en skåpbil, en coupe, en kombi och en bil med cabriolet lyckades Triumph få ut en ansenlig mängd Herald. Triumph byggde bilar ända fram till 1984. När BMW köpte på sig brittiska bilmärke fick de bland annat både Rover och Triumph. Rover såldes men BMW valde att behålla rätten att sälja bilar med namnet Triumph. Kanske är det dags för en Triumph elbil snart?
MG
Modell: MGB
Sålda bilar: 513 272
Period: 1962-1980
Kommentar: I dag förknippar vi MG med elbilar byggda i Kina. Men en gång i tiden var märket brittiskt och byggde hyllade sportbilen MGB. Det fanns en coupe och en roadster och MGB var under en period den mest sålda sportbilar. Modellen var populär även i USA där det fortfarande finns en ansenlig mängda bilar kvar på vägarna. MGB dog när fabriken i Oxfordshire lades ner men modellen fick en efterföljare i populära Mazda MX-5/Miata, lanserad 1989. När tar första elbilen över förstaplatsen hos MG?
Tesla
Modell: Model 3
Sålda bilar: 1,8 miljoner
Period: 2018-
Kommentar: Tesla började med en Roadster och överraskade hela världen med Model S och Model X. Men Tesla blev en biltillverkare att verkligen ta på allvar när Model 3 presenterades 2018. Såklart var den något försenad men säg den elbil som inte varit det. Nu bygger Tesla Model 3 på flera kontinenter och modellen är en storsäljare i flera länder. Bara under 2020 såldes 440 000 bilar och när det här skrivs har Tesla troligen passerat två miljoner sålda Model 3.
Jaguar
Modell: XJ
Sålda bilar: 1 miljon
Period: 1968-2019
Kommentar: XJ har funnits hos Jaguar i fem decennier och när den presenterades 1968 ansågs den vara världens bästa bil i sitt segment. Att det satt en 5,3-liters V12:a under huven hjälpte säkert till. Sedan dess har Jaguar filat och fixat på sin XJ ändra fram till slutet för fyra år sedan. Det lovades en eldriven XJ men när Jaguar fick problem med plattformen, den höll inte måttet helt enkelt, som användes till I-Pace valde ägarna att säga stopp och starta ett nytt projekt med en helt ny plattform. Vi får se om modellnamnet XJ överlever det skiftet.
Alfa Romeo
Modell: Alfasud
Sålda bilar: 1,02 miljoner
Period: 1972-1989
Kommentar: I dag är det kanske svårt att tänka sig att en Alfa Romeo konkurrerade med en Volkswagen Golf. Men så var det i början på 1970-talet vilket förklarar hur Alfasud kunde nå en bit över en miljon byggda bilar. Köparna valde Alfasud trots kvalitetsproblem och problem med rost. En 1,7-litersmotor på 117 hästkrafter var toppversionen. I dag ska framför allt Tonale vara storsäljare och när Alfa Romeo går över till elbilar får vi se vilka modellnamn som överlever.
Porsche
Modell: 911
Sålda bilar: 1,1 miljoner
Period: 1963-
Kommentar: En av bilvärldens ikoner och en modell som fortfarande säljer bra. Porsche är världsmästare på att bygga olika versioner av sin 911 vilket hjälper till att öka modellens totala försäljning. Porsche brukar få ut cirka 30 000 911:or varje år. I dag säljer elbilen Taycan bättre än 911 men det kommer förstås att ta Taycan-familjen många är att nå ifatt 911, om det ens är möjligt. Senaste versionen är tuffa 911 Dakar.
Saab
Modell: 900
Sålda bilar: 1,2 miljoner
Period: 1978-1998
Kommentar: Det är många som sörjer Saabs bortgång som var ett resultat av bilkrisen och General Motors dåliga försäljning och hantering av det svenska bilmärket. Om situationen varit som den är i dag hade Saab med säkerhet överlevt en flytt till en annan koncern. Se bara hur Opel välkomnats hos Stellantis, som då när det begav sig inte var intresserade av att införliva Saab i det som sedan blev Stellantis. En fjärdedel av alla 900 som såldes var Turbo och prestanda var en viktig faktor bakom framgången, även om ersättaren 9-3 skulle bli det stora lyftet gällande köregenskaper. Saab sålde cirka 900 000 av den första generationen och närmare 300 000 av efterföljaren som kom 1993.
Lancia
Modell: Ypsilon
Sålda bilar: 1,7 miljoner
Period: 1996-
Kommentar: Ypsilon har sålts i Sverige men är borta sedan länge från våra bilhallar. Men hemma i Italien är Ypsilon fortfarande en storsäljare. Till och från har även Dodge försökt att sälja varianter på Ypsilon men det har aldrig gått lika bra som hemma i Italien. Inget tyder dock på att Ypsilon överlever inom Stellantiskoncernen där hela Lancia ifrågasatts. Så kanske stannar det på 1,8 miljoner sålda bilar för Ypsilon.
Chrysler
Modell: Newport
Sålda bilar: 1,9 miljoner bilar
Period: 1961-1981
Kommentar: Newport kanske inte är den första modell du kommer att tänka på när klurar på Chryslers modellprogram genom åren. Men en lagom dyr och lagom designad bil har alltid sålt bra i USA. Och det gjorde Newport. Chrysler försökte sig på både familjebilar och retrobilar men inget bet lika bra som Newport.
Smart
Modell: ForTwo
Sålda bilar: 2 miljoner
Period: 1998-
Kommentar: Smart var i många år Mercedes lite hippa baby och ett sätt att försöka sälja billiga småbilar till familjer som redan ägde en eller annan Mercedes. Men när elektrifieringen slog till på allvar tvingades till och med Mercedes lägga förlustprojektet Smart på is. Kinesiska Geely klev in och räddade märket och i sommar får vi se den första modell Smart#1 i svenska bilhallar. Men den klassiska tvåsitsiga Smart ForTwo leder förstås med hästlängder.
Land Rover
Modell: Defender
Sålda bilar: 2,06 miljoner
Period: 1948-
Kommentar: Produktionen av den första generationen Defender stoppades 2016 men en ny generation visades tre år senare. Nu kan vi påstå att LandRover valde att förändra Defender väldigt mycket då modellen blev mer av en variant av Discovery än som tidigare en tuff ikon med sin helt egna stil och design. Inte mycket förändrades sedan de första bilarna 1948, inte mer än att motorutbudet försökte anpassas till nya tiders krav. Enkeltheten var Defenders stora fördel jämfört med konkurrenterna men kanske har det gått förlorat i tider med delad plattform och gemensamma komponenter.
Saturn
Modell: S-series
Sålda bilar: 2,21 miljoner
Period: 1991-2002
Kommentar: En lång front och plastchassi på en rörram. Nej, Saturn S-series blev aldrig någon större framgång utanför USA. 1,9-litersmotorn gillades av få. Saturn var mycket nära att strykas från GM:s stora palett av varumärken i bilkrisen men lyckades på något sätt överleva.
Lincoln
Modell: Town Car
Sålda bilar: 2,45 miljoner
Period: 1981-2011
Kommentar: Ford satsade stort och generöst när de placerade Town Car hos Buick. Och visst blev det här en populär limousine. De tidiga modellerna hade mer innovativ design i främst interiören men med tiden blev Town Car tråkigare och mer intetsägande.
Holden
Modell: Commodore
Sålda bilar: 2,5 miljoner
Period: 1978-2018
Kommentar: Holdens bilar byggdes i Australien och använde General Motors plattform för större bilar som grund. Oftast plockades en kraftfull V8 in i bilen och succén var ett faktum. Holden har också tävlat i Australisk racing i många år och allt tycktes bara rull på så fint. Men 2017 bestämde sig GM för att sluta bygga Holdens bilar i Australien. Året därpå visades en Opel Insignia, byggd i Tyskland, med Holden-märke. Det blev fiasko och importen stoppades snabbt. 2021 stoppade så GM undan varumärket Holden för gott och satsade på import av pickupen Silverado och sportbilen Corvette till Australien.
Dodge
Modell: Coronet
Sålda bilar: 2,5 miljoner
Period: 1949-1976
Kommentar: Coronet var under många år en populär polisbil i USA och du har sett bilen i massor av filmer genom åren. En tydlig design och en rad olika varianter gjorde Coronet populär och att den började samla på sig bra säljresultat hemma i USA.
Volvo
Modell: 200-serien
Sålda bilar: 2,86 miljoner
Period: 1974-1993
Kommentar: Bilen som byggde upp Sverige. Ja, eller i alla fall fraktade den stora medelklassen till Ikea-varuhus runt om i landet. Kombin förstås extra populär i alla år. Volvo byggde också några specialversioner, som 262c, och provade en hel del olika motorer. Troligen är det här ett rekord som kommer att stå sig. Ingen modern Volvo lär komma i närheten.
Lexus
Modell: RX
Sålda bilar: 2,9 miljoner
Period: 1998-
Kommentar: En modell som precis kört förbi Volvos 200 serie är Lexus RX, den mellanstora suven som på många sätt var väldigt före sin tid 1998. En tredjedel av försäljningen består av hybriden och modellen har haft stora framgångar i USA. RX är också en av få Lexus-bilar som verkligen tagit marknadsandel från hemmamärkena i Europa. En väldigt lagom och elegant design är kanske inte det som kännetecknar Lexus i dag men det har bidragit till RX framgång under så många år.
Mercury
Modell: Grand Marquis
Sålda bilar: 2,96 miljoner
Period: 1975-2011
Kommentar: I dag handlar det mesta om mellanstora suvar. Men en gång i tiden var det mellanstora sedaner som globalt sålde allra mest. Gärna med en rejäl motor. Mercury placerade en V8 i Grand Marquis under alla åren och då spelade den rätt slätstrukna designen inte så stor roll.
Jeep
Modell: Wrangler
Sålda bilar: 3,2 miljoner
Period: 1987-
Kommentar: Jeep är ett av de mest värdefulla märkena i Stellantiskoncernen och Wrangler är en ikon i hela bilvärlden. Designen smittar av sig på andra Jeep-modeller nu när Jeep verkligen fått ordning på designavdelningen och muskler från en större koncern. Wrangler säljer fortfarande bra och med största säkerhet bär Jeep med sig märket in i elbilsåldern. Wrangler ersatte CJ 1987 och 2018 kom den senaste versionen som bland annat säljs med laddhybriddrivlina.
Plymouth
Modell: Fury
Sålda bilar: 3,68 miljoner
Period: 1956-1978
Kommentar: Så länge Fury var en rejält stor sedan och bränslet var billigt sålde modellen bra. Men bensinkrisen tvingade fler tillverkare att minska på motorstorleken och tillsammans med nya säkerhetsregler kom också en nyare och mer kompakt design. Fury funkade i sju generationer sen var det stopp.
Citroën
Modell: 2CV
Sålda bilar: 3,9 miljoner
Period: 1948-1990
Kommentar: Enkla, billiga men bekväma bilar är fortfarande Citroëns nyckelord för att sälja bilar. Allt det där passade på 2CV som framför allt under första hälften av sitt liv var en storsäljare runt om i Europa. För min generation kanske vi allra mest förknippar bilen med franska filmer och svenska ”Pojken med guldbyxorna”. Modellen byggdes både hemma i Frankrike och i Portugal, ja, faktiskt under en väldigt kort period även i Storbritannien. En klassiker och det är svårt att se hur någon av dagens modeller ska nå den här volymen.
Cadillac
Modell: de Ville
Sålda bilar: 3,9 miljoner
Period: 1959-2005
Kommentar: I dag är Cadillac på väg att bli GM:s bärande elbilsmärke med flera nya stora eldrivna suvar som kommande storsäljare. de Ville var något helt annat. Stora fenor och vräkigt till en början och sedan mer sofistikerad komfort och lite lagom lyx.
Hindusan
Modell: Ambassador
Sålda bilar: 4 miljoner
Period: 1958-2014
Kommentar: Morris Oxford Series 3 fick nytt liv när indiska Hindusan köpte plattformen och byggde bilar till sin hemmamarknad. Några importerades till Storbritannien men det är framför allt i Indien där du, fortfarande i dag, hittar en Hindusan Ambassador.
Pontiac
Modell: Grand Am
Sålda bilar: 4 miljoner
Period: 1973-2006
Kommentar: Kanske inte lika cool som Trans Am som vi känner igen från ”Nu blåser vi snuten”-filmen. Men Grand Am passade den amerikanska medelklassen bättre och därmed rullade försäljningen på i många, många år. Det började med en 7,5-liters V8 och slutade med en fyrcylindrig motor på 2,2 liter. Det säger egentligen allt om utvecklingen under bilens livstid.
Mazda
Modell: 3
Sålda bilar: 4,2 miljoner
Period: 2003-
Kommentar: Redan Mazda 323 var en tuff konkurrent för flera europeiska tillverkare och efterföljaren Mazda 3 sålde ännu lite bättre. Bra design och köregenskaper som kan matcha vilken Focus eller Golf som helst gör att Mazda fortfarande säljer bra i klassen. En brist på elektrifiering har fått både märket och modellen att tappa fart, inte minst i Sverige.
Nissan
Modell: Qashqai
Sålda bilar: 4,2 miljoner
Period: 20006
Kommentar: Nissan brukar envist hävda att de förändrade bilvärlden med sin Qashqai. Och här ser vi vilken fundamental succé Qashqai varit för Nissan genom åren. Under en period där bilvärlden förändrats i grunden var Qashqai med och skapade Europas snabbaste växande bilsegment: den mellanstora suven. I dag lämnar en Nissan en Qashqai bilfabriken var 62:a sekund. Och kunderna köper i samma takt. Modellen heter Rouge Sport i Nordamerika.
Subaru
Modell: Legacy
Sålda bilar: 4,8 miljoner
Period: 1988-
Kommentar: Modellen Impreza är, kanske på grund av satsningen på rally-VM, mest känd men det är Legacy som i alla år sålt bäst. Subaru är sena på elbilsbollen men strävar hela tiden efter att hålla en procents marknadsandel globalt, vilket betyder 800 000 till en miljon sålda bilar per år. Legacy bidrar fortfarande till att det infrias år efter år.
Suzuki
Modell: Wagon R
Sålda bilar: 5,2 miljoner
Period: 1993-
Kommentar: Det är framför allt hemma i Japan som Wagon R har merparten av sin försäljning och år efter år toppar modellen säljstatstiken. Den senaste modellen finns med hybriddrivlina. Och det sägs att det får plats en hel japansk familj i lilla Wagon R.
Kia
Modell: Sportage
Sålda bilar: 6 miljoner
Period: 1993-
Kommentar: När Nissan går igång med Qashqai brukar Kia skruva på sig och säga att Sportage nog hade en del att göra med att bilköparna valde bort Golf-klassen för att köpa en lite högre suv istället. Det Sportage mest fått beröm för genom åren är Kias designteam lyckades bygga en snygg och väldigt tidlös bil. Ni kanske undrar över årtalet 1993? Modellen såldes faktiskt med start 1993 men det var när Kia köptes av Hyundai som designavdelningen fick rita om bilen inför en nylansering 2004. 2010 kom nästa generation som sålde ännu bättre. Sportage har bidragit till Kias starka utveckling i Europa.
Buick
Modell: Le Sabre
Sålda bilar: 6 miljoner
Period: 1959-2005
Kommentar: Precis som för många andra amerikanska sedaner på den här listan började allt med stora fenor och stora motorer och slutade som en slätstruken sedan utan karaktär. Merparten av försäljningen av de sex miljoner bilarna ligger också under det första årtiondet.
Seat
Modell: Ibiza
Sålda bilar: 6 miljoner
Period: 1984-
Kommentar: Ibiza presenterades långt före VW köpte det spanska märket och tack vare designhjälp från Porsche och Karmann fick Ibiza rykte om sig redan 1984. VW tog över 1993 och har provat olika sätt att matcha Ibiza mot modeller från VW och Skoda. Dela komponenter men ändå särskilja sig för att spara kostnader ön ändå sälja bra. I dag byggs Ibiza på samma plattform som VW Polo och Seat satsar kanske mer på nya märket Cupra än på att vårda sina gamla modeller. Men vi hoppas att även Ibiza blir elbil i framtiden.
Fiat
Modell: Uno
Sålda bilar: 6,2 miljoner
Period: 1983-1994
Kommentar: Här hade säkert nio av tio tippat att modellen 500 är märkets storsäljare. Men Uno sålde som smör på 1980- och 1990-talet och att hinna med 6,2 miljoner bilar på den perioden är en stark bedrift. Modellen Turbi ie var en av de snabbaste och coolaste på vägarna och till och med i Sverige såldes det mer än en Uno. Namnet kommer ifrån att bilen har en enda vindrutetorkare.
Skoda
Modell: Octavia
Sålda bilar: 6,3 miljoner
Period: 1998-
Kommentar: Det var inte många som tittade efter en Skoda innan VW köpte det tjeckiska märket. Men VW förstod att utnyttja produktionskapaciteten och suget efter bra men inte allt för dyra bilar i östra Europa. Octavia lanserades 1998 och i många länder i Europa finns den år efter år med bland de tio mest sålda bilarna. Det finns många som påstår att Octavia, som vunnit tester i Teknikens Värld, är ett bättre köp än både VW Golf och VW Passat. Skoda har nu presenterat nya elbilar och allt tyder på att vi får sen en Octavia med elmotor och batteri i framtiden.
Mini
Modell: Hatch
Sålda bilar: 6,44 miljoner
Period: 1959-
Kommentar: Det finns många exempel på när stora bilkoncerner köpt på sig klassiska bilmärken men inte lyckats med annat än förstöra det. Skoda här ovan är ett exempel på motsatsen. Mini är ett annat. BMW plockade in Mini 2001 och gjorde ett betydligt bättre jobb än konkurrenten Mercedes som skapade nya Smart. Små bilar med tydlig karaktär och i det här fallet en väldigt unik design fick bilköparna att rusa till Mini. Det brittiska arvet finns kvar och det tycks som att BMW även ska lyckas med omställningen till Mini som ett elbilsföretag.
Audi
Modell: A4
Sålda bilar: 6,9 miljoner
Period: 1998-
Kommentar: Efter modeller som Quattro, 80 och 100 bytte Audi namnstrategi och visade mellanstora A4 1998. Det blev omedelbar succé för en modell som tack vare fyrhjulsdrift och bra vinteregenskaper blev en hyllad om omtyckt modell i Sverige. I dag är det svårt att tänka sig en bilmarknad utan en A4 som riktmärke. Men det råder viss osäkerhet om modellnamnet nu när Audi väljer Q för sina suvar och e-tron för elbilarna. Men eftersom det ska komma en A6 e-tron tror och hoppas vi på en A4 e-tron i framtiden.
Mitsubishi
Modell: Lancer
Sålda bilar: 7,4 miljoner
Period: 1973-
Kommentar: Framgångarna i rally-VM och sportiga Evo bidrog till att singla ut Lancer som Mitsubishis mest sålda modell. Nu är det länge sedan Lancer lämnade svenska bilhallar men modellen säljs fortfarande i Kina. I dag ingår Mitsubishi i Renault-Nissan-alliansen och märket kommer att byggas om i grunden. Då får vi se om Lancer överlever.
Peugeot
Modell: 206
Sålda bilar: 8,4 miljoner
Period: 1998-2013
Kommentar: Ytterligare en framgångsrik rallybil. Men det var inte takc vare rally-VM som 206 sålde bra. När Peugeot visade sin lilla 206:a i slutet av 1990-talet var det starten på ett intensivt kvalitetsarbete och många Peugeotmodeller från den här tiden hyllades. 207 ersatte 2006 men Peugeot fortsatte att bygga 206 för Kina och Sydamerika ända fram till 2013.
Mercedes
Modell: C-klass
Sålda bilar: 10,2 miljoner
Period: 1994-
Kommentar: Bortsett från lite kvalitetsproblem för 20 år sedan har Mercedes C-klass tuffat på som en storsäljare i närmare 30 år. C-klass tog vid efter 190 och efter en inledande satsning på komfort har C-klass närmat sig rivalen BMW 3-serie vad gäller köregenskaper. Precis som många andra storsäljande modeller i Europa måste C-klass nu fightas mot suvar och ställa om till eldrift. Men det vore förstås konstigt om Mercedes la ner sin bäst säljande modell.
Chevrolet
Modell: Malibu
Sålda bilar: 10,3 miljoner
Period: 1964
Kommentar: Många storsäljande sedaner på den här listan har haft svårt att ställa om från 1960-talet med svulstiga design och stora motorer till dagens jakt på låg förbrukning och hög krocksäkerhet. Malibu är en modell som lyckats och som fortfarande säljer bra. I dag finns Malibu med hybriddrift och modellen är den enda sedanen i hela Chevrolets modellprogram i USA.
Oldsmobile
Modell: Cutlass
Sålda bilar: 11,9 miljoner
Period: 1966-1999
Kommentar: Såldes till en början med en 3,5-liters V8 i aluminium. Samma motor satt senare i Rover och LandRover. Bra köregenskaper bidrog till att Cutlass sålde bättre än jämnåriga konkurrenter i flera år. Men merparten av de 11,9 miljoner bilarna såldes på 1960- och 1970-talet. Oldsmobile plockades bort som märke 2004.
Hyundai
Modell: Elantra
Sålda bilar: 13,7 miljoner
Period: 1990-
Kommentar: Här är beviset för att det säljs bilar utanför Europa. I Sverige gjorde Hyundai först avtryck med modeller som Santa Fe, i30 och i40. Och så förstås de moderna elbilarna. Hemligheten här är ett Hyundai säljer sin i40 med det äldre namnet Elantra på flera marknader. Så siffran kommer att stiga.
BMW
Modell: 3-serie
Sålda bilar: 13,7 miljoner
Period: 1975-
Kommentar: En riktig långkörare och såklart en ständig storsäljare i Europa. Storasyskonet 5-serie kallades länge ”världens bästa bil” men det är 3-serie som sålt allra bäst i alla år. 2019 kom den sjunde generationen 3-serie från BMW och inget talar för att försäljningen ska bromsas in på många år. Ja, det är väl suvtrenden emot då. Ständigt aktuella motorer och både prestandabilar, kombis och cabrioleter bidrar till att 3-serien hela tiden känns aktuell.
Renault
Modell: Clio
Sålda bilar: 15 miljoner
Period: 1991
Kommentar: Femte generationen Clio visades 2019 och det här är en global succé för Renault. Det är främst i södra Europa som biler säljer bra och i Sverige är det här en populär andrabil. Omställningen till eldrift och satsningen på suvar kan vara ett hot. Men Renault ska väcka liv i klassiska Renault 5 och troligen finns det en framtid även för Clio.
Lada
Modell: Riva
Sålda bilar: 18 miljoner
Period: 1980-2015
Kommentar: Lada Riva säljs också under namnen VAZ 2105 och Nova och den första allra första modellen visades redan 1966 och var då en ombyggd Fiat 124. Kalla kriget och bristen på konkurrens bidrog till den fina försäljningen och nu när Ryssland isolerats igen kanske Lada Riva får nytt liv.
Opel
Modell: Corsa
Sålda bilar: 18,6 miljoner
Period: 1982-
Kommentar: En ständig rival till Renault Clio och en gång såld under namnet Nova i Storbritannien. Men britterna fick till slut sin Corsa och modellen säljs fortfarande. I dag ingår Opel i Stellantiskoncernen och Corsa får dela liv med bland andra Peugeot 2008. Vi får se om det är en hållbar lösning på sikt.
Honda
Modell: Civic
Sålda bilar: 20miljoner
Period: 1972-
Kommentar: Ni ser på den här listan hur stor påverkan sedanförsäljningen i USA haft på vissa modeller genom åren. Type R har bidragit till ikonstatus och modellen säljer framför allt bra utanför Europa. I Sverige har Civic haft svårt att få fäste även om enstaka modeller sålt bra.
Volkswagen
Modell: Golf
Sålda bilar: 35,5 miljoner
Period: 1974-
Kommentar: Många hade kanske direkt svarat den klassiska VW Bubblan som storsäljare men det är klart att det är Golf. Bilen som skapade en helt egen klass när den visades 1974. Bubblan stannade för övrigt på 21,5 miljoner så någon dålig gissning är det ändå inte. Och det kommer att bli en omställning till eldrift för Golf då det mer eller mindre utlovats en e-Golf på nästa generation elbilsplattform.
Ford
Modell: F-150
Sålda bilar: 43 miljoner
Period: 1948-
Kommentar: Ford rullade fram sin pickup direkt efter andra världskriget och sedan dess har modellen tillhört landets mest sålda bilar alla kategorier varje år. Det tar den såklart till toppen på den här listan. Nu har Ford också börjat sälja en eldriven F-150 så jakten på 50 miljoner sålda bilar är igång.
Toyota
Modell: Corolla
Sålda bilar: 46 miljoner
Period: 1966-
Kommentar: Modellen Camry brukar toppa listorna i USA tillsammans med F-150 men globalt är det Corolla som säljer mest från världens största biltillverkare. Toyota har nu breddat Corolla-familjen vilket tyder på att namnet är här för att stanna i många år till. Kommer att utöka ledningen till F-150 och de andra storsäljarna.
Fotnot: Källa Autocar
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se