Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Shenbao D320Shenbao D320Shenbao D320
Shenbao D320 Foto: Hans Hedberg

Allt om Saab 9-5... f’låt – Shenbao D-Series

Gamla Saab 9-5 har fått nytt liv igen genom att förvandlas till Shenbao D-Series. Här serveras du all möjlig intressant fakta om bilen – inklusive de gamla Saab-motorerna som återanvänds.

Redan i förra veckan kunde du här på teknikensvarld.se läsa om gamla Saab 9-5 som äntligen har visats upp i sin slutgiltiga kinesiska utstyrsel. De två senaste åren har 9-5 generation ett visats upp på bilsalonger i Kina, först som Beijing Auto C71 och sedan som Beijing Auto C70G. De både var en form av konceptbilar och det är först nu när bilen är klar som den har fått ett eget namn, nämligen Shenbao D-Series. Shenbao är det gamla kinesiska namnet för Saab. På senare tid fick Saab i Kina ett nytt namn, oklart varför, som löd Sabo. BAIC, som står bakom bilen, valde alltså att gå det gamla spåret. Shenbao finns som engelskt namn – Senova.

 Shenbao D-Series är 486,1 centimeter lång, 182 centimeter bred och 146,2 centimeter hög. Det gör den 2,5 centimeter längre, 3,0 centimeter bredare och 0,9 centimeter högre än Saab 9-5. Axelavståndet är 275,5 centimeter vilket innebär att kineserna lite oväntat har lagt till 5,2 centimeter. Men så gillar man ju i Kina bilar med gott om utrymme i baksätet. Spårvidden har ökat med några få millimeter.

 När den lanseras i Kina är det två bekanta motoralternativ som erbjuds kunderna (se i bildgalleriet nedan). Instegsalternativet heter Saab-lika 2,0T och bjuder på 2,0 liter cylindervolym, 204 hästkrafter och 290 newtonmeter. Varken effekt eller vridmoment känns igen från Saab-tiden så förmodligen är det 2,0t BioPower-motorn som modifierats. Det andra motoralternativet är 2,3T på 2,3 liter, 250 hästkrafter och 350 newtonmeter. Det är rakt av samma siffror som på Aero-modellen av 9-5.

 Men prestandan hos de båda modellversionerna är lite vek jämfört med Saab-tiden. 0-100 km/h på 9,8 respektive 8,2 sekunder. Toppfart 220 respektive 240 km/h. Vikten ligger på 1590 respektive 1600 kilo.

 Motorerna är kopplade till femstegade tiptronic-lådor som kan växlas manuellt med paddlar vid ratten.

 BAIC jobbar på ett tredje motoralternativ, en motor som inte bär på några Saab-gener. En 1,8-litersmaskin med turbo och 180 hästkrafter.

 D-Series verkar vara ett samlingsnamn likt 3-serie är för en viss modellstorlek hos BMW. Shenbao D280 och D320 blir sannolikt modellbeteckningarna med Aero-tillägg för värstingen. Hur Aero-paketet ter sig ser du i bildgalleriet nedan. Jämför gärna med bilen ovan som är en D320 utan Aero-tillägg.

 Prislappen för en Shenbao D-Series i Kina ligger på mellan 176500 och 251000 kronor beroende på modellversion och utrustning.