Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: ALPINA Burkard Bovensiepen GmbH + Co. KG

Alpina släpper D3 S – sin första prestandabil med mildhybridteknik

Alpina släpper en ny modell med ett namn som klingar bekant. Det är snubblande nära det lite exklusivare märket DS hos Citroën, Alpinas nya modell heter nämligen D3 S. D står för diesel, 3 står för 3-serie och S står för supersnabb. Det är dessutom Alpinas första mildhybridmodell.

Alpina utgår från BMW M340d och har efter sina sedvanliga finslipningar ökat på effekten hos den turbomatade raka sexan från 340 hästkrafter till 355 och gett vridmomentet en ökning från 700 till 730 newtonmeter och vridet finns tillgängligt från 1 750 varv.

Mildhybridtekniken med sitt 48-voltsbatteri bidrar till en aning sänkt förbrukning men också med extra elkraft som motsvarar 11 hästkrafter.

Effekten transporteras ut till alla fyra hjul via en åttastegad automatlåda som är utvecklad tillsammans med ZF. Prestandan har förbättrats något jämfört med grundbulten M340d, men 0-100 går på likadana 4,6 sekunder för både D3 S och BMW M340d, kombivarianterna gör samma sträcka på 4,8 sekunder. 0-200 är avklarat efter 17,5 sekunder för Alpina sedanen och 18,3 för kombin. BMW M340d är toppfartbegränsad till 250 km/h medan Alpina D3 S kommer tillåtas gå upp till 273 km/h, (kombin 270 km/h). Det är som sagt inga gigantiska skillnader, men Alpina sticker ut på fler sätt än så.

Fjädring och stötdämpare kommer från Alpina B3 och bromsarna är desamma som sitter i B5 Biturbo, skivorna mäter 395 respektive 345 millimeter fram och bak. Fälgarna på D3 S är så klart också unika för Alpina och huserar 19 eller 20 tums Pirelli P Zero däck. Både front och bakdel är modifierade för att optimera luftflödet för att gynna både kylning och aerodynamik.

Förutom lackeringsfärgerna Alpina blå och grön metallic kan du också välja mellan klassiska BMW-färger ifall du skulle vilja det.

Inuti hittar vi den handsydda ratten med Alpina-emblemet mitt i. Sportstolarna har också fått sig en översyn och är klädda med en kombination av läder och alcantara samt speciella sömmar som ackompanjerar de klassiska metall-emblemen i stolsryggarna. Självklart ingår också den numrerade plaketten så det inte råder några oklarheter om vilken bil du sitter i.

Om det är värt en slant att uppgradera till en D3 S jämfört med en ”vanlig” BMW M340d är upp till köparen. Men för de extra pengarna får man en ganska unik bil på många sätt, och det kan vara kul att sticka ut lite hemma i kvarteret.

Tekniska data BMW Alpina D3 S Sedan AWD

Pris

70 500 €, ca 750 000 kronor. (71 900 € ca 763 000 för kombin) Säljs nu, första kundleverans i november.

Motor

Diesel. Rak 6-cylindrar. Kompression 16,5:1, Borrning/slag 84,0/90,0 mm, cylindervolym 2993 cm3. Max effekt 355 hk (266 kW) vid 4 000-4 200 r/min, max vridmoment 730 Nm vid 1 750-2750 r/min.

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift, 8-växlad automatlåda.

Styrning

Elmotordriven servo. 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 8,5 tum, bak 9,5 tum. Däck fram 255/35 ZR19, bak 265/35 ZR19.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 285, längd 472, bredd 183, höjd 144, spårvidd f/b 158/157. Tjänstevikt 1950, maxlast 450, max släpvagnsvikt 1800. Tank 59 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 480 liter. 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,6 s, toppfart 273 km/h.