Alpine A110 officiell – Frankrike kan
Ja visst är det så, fransmännen kan bygga riktigt fina kärror. Det är nya Alpine A110 ett utmärkt exempel på, sett till utseende, prestanda och motorljud.
Efter flera år av spekulationer, jubileumsfirande och flertalet konceptbilar är Renault äntligen i hamn – Alpine är tillbaka i hetluften och det med modellen A110, samma modellbeteckning som användes på märkets mest kända klassiker (den och många andra gamla Alpine-modeller ser du i det extra bildgalleriet nedan).
Formerna är lika klassiska som namnet, men med en modern touch. Konceptet är även det klassiskt – lättviktsbygge med mittmonterad motor. Som gjord för att sätta efter bland annat Alfa Romeo 4C och Porsche 718 Cayman.
Chassit och karossen i aluminium har inte enbart skapats för att få låg vikt, det är även noggrant hopskruvat och svetsat för att ge bilen hög vridstyvhet. Ett måste i en sportbil som ska klara av snåriga kurvor på ett excellent vis.
1 080 kilo väger den franska skapelsen i sitt lättaste utförande (läs; utan tillval). Som jämförelse har Alfa Romeo 4C en tomvikt på 1 020 kilo.
Den är 417,8 centimeter lång, det vill säga kortare än en Golf men nästan två decimeter längre än en Alfa Romeo 4C, 179,8 centimeter bred och 125,2 centimeter hög. Den är därmed både smalare och högre än nämnda italienare.
Viktfördelningen över de ickedrivande framhjulen är 44 procent och över de drivande bakhjulen 56 procent.
Motorn är en 1,8-liters turbomaskin som utvecklats av Renault-Nissan. Denna fyrcylindriga lilla motor pumpar ur sig 252 hästkrafter och 320 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en sjuväxlad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h avverkas på 4,5 sekunder. Snabbt men inte supersnabbt, men det är inte supersnabb denna typ av bil ska vara. Den ska göra bäst ifrån sig när det inte går rakt fram. Toppfarten är 250 km/h.
Tre olika körlägen finns – Normal för vardagskörning, Sport för mer inspirerande körning och Track som är avsett för bankörning. De olika lägena påverkar motorkaraktären, växlingarna, styrningen, antisladdsystemet, motorljudet och displayen framför föraren.
Än så länge finns det ingen svensk prislapp men i Frankrike ska den kosta från motsvarande 558 000. I mitten av 2017 börjar Renault ta emot beställningar och de första kundleveranserna i Europa äger rum sent samma år. Japaner och engelsmän måste vänta till nästa år.De exemplar av nya Alpine A110 som tillverkas under 2017 har tilläggsnamnet Première Edition och är redan slutsålda. När nästa års produktion påbörjas finns fler modellvarianter att välja mellan.Det har ryktats om att Renault funderar på en 300-hästarsvariant av nya A110, men inget sådant har bekräftats i dag.
https://youtu.be/XBw-WCo7gME
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se