Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle

Alpine A110 R – tre snabba från provkörningen

Alpine har skruvat ytterligare på busiga A110. Ett S har blivit ett R. Här är första intrycken från provkörningen av Alpine A100 R.

Redan i S-utförande är Alpine A110 riktigt vass. Den föll många i smaken på fjolårets Bankalas där den hamnade högt upp i resultatlistan. Men fransmännen var inte nöjda där, lättade Alpine A110 R presenterades i i fjol och nu är Daniel Östlund iväg och kör den.

Berätta lite om bilen du kör?
– Jo, det här är det senaste från Alpine, en ytterligare vässad variant som ska vara sjusärdeles välanpassad på bana. Jämfört med den förra värstingen, A110 S, så har den här fått vikten sänkt med massor av kolfiber. Inte minst fälgarna, som helt och hållet består av materialet. Och så har den fått riktiga track day-stötdämpare, med justerratt och ställbara fjädersäten.

Bakruta? Icke!
Komfortstolar? Icke! Skalstolar? Absolut!
1 AV 2
Bakruta? Icke!
Foto: Alpine
2 AV 2
Komfortstolar? Icke! Skalstolar? Absolut!
Foto: Alpine

Med tanke på att en kolfiberpanel har ersatt bakrutan... hur är det att köra utan just bakruta?
– Faktiskt fungerar det förvånansvärt väl. Men jag är van, på bruksbilen där hemma har bakrutetorkaren pajat så jag ser ingenting ut där heller. Men på riktigt, de första minuterna känns det lite ovant, men det går över. Sexpunktsbältena krävde dock lite krångel att kränga på sig.

Har den inga vanliga säkerhetsbälten?
– Nej, bilen är bara homologerad med sexpunktsbälten, så de måste man krångla på sig varje gång man ska ut och köra. Nu är de rätt fiffigt utförda ändå, så har man väl ställt in dem en gång så är det inget större problem. Sedan sitter man bergfast i skalstolen, perfekt om man ska köra på bana. Det ska vi prova på alldeles strax, så då får vi se hur det funkar.

I kommande nummer av Teknikens Värld bjuder Daniel dig på allt du vill veta om Alpine A110 R plus lite till. Missa inte det!