Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Alpine

Alpine A110S officiell med mer krut

Inte imponerad av 252 hästar hos Alpine A110? Då kanske S-versionen med ytterligare 40 hästar kan vara något? Nu är modellen officiell.

Nytolkningen av klassikern Alpine A110 körde vi första gången sommaren 2018. En sportbil med en mittmonterad radfyra på ”blott” 252 hästkrafter. På pappret kan det tyckas lite väl blekt men i verkliga livet var det gott nog tyckte vi. Sitter du fortfarande med armarna i kors? Nu kommer en S-version av modellen där 1,8-litersmotorn fått ytterligare 40 hästar och har totalt 292 till antalet samtidigt som det maximala vridmomentet är kvar på 320 newtonmeter.

Turbotrycket har skruvats upp med 0,4 bar och det maximala hästkraftsantalet nås vid 6 400 v/min mot urmodellens 6 000 v/min. Effekt/vikt-förhållandet har höjts från 4,3 till 3,8 kg per hästkraft.

Foto: Alpine

Prestandamässigt har accelerationssiffrorna för 0-100 km/h putsats till med en tiondels sekund och lyder 4,4 sekunder. Samtidigt har topphastigheten höjts från 250 till 260 km/h.

Alpine 110S skiljer sig även kosmetiskt från grundmodellen. Trikoloren på c-stolparna är här ersatta av inlägg i kolfiber och orange kulör. Oranga är även bromsoken och emblemen på karossen är mattsvarta. Bilen kommer med fälgar vid namn ”GT-Race”.

Foto: Alpine

Även invändigt har Alpines traditionella blå kulör gett vika för svart och orange. Stolarna från Sabelt är unika och väger 13,1 kg styck. Ett tak i kolfiber finns att kryssa för vilket sänker bilens vikt med 1,9 kg.

Förutom uppdateringen av motorn har det hänt mer saker under skalet. Fjädringen är 50 procent styvare, bussningar är hårdare och krängningshämmarna har bytts till ihåliga och starkare doningar.

Duell: Alpine A110 mot Porsche 718 Cayman GTS

Bilen har sänkts med fyra millimeter och kalibrerats för högre hastigheter. Körlägena har ändrats, framför allt ”Track mode”, och ESP kan nu kopplas ur helt.

Foto: Alpine

Hjulen är biffigare. 215 fram och 245 millimeter bak i bredd att jämföra med urmodellens 205 och 235 millimeter. Bromsarna kommer från Brembo och skivorna mäter 320 millimeter.

Alpine A110S är prissatt till 66 500 euro (strax över 707 000 kronor) och kan beställas nu. Bilen rullas in i saluhallarna i oktober och levereras under senare delen av 2019.