Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
En massa bilar och bilägare intog än en gång Mantorp Park
2 AV 2
Foto: Mark Riccioni / Alpine

Alpine släpper A110 R Le Mans

När en av världens mest berömda biltävlingar fyller jämnt markerar sportbilstillverkaren Alpine det med att släppa en specialversion av A110 R som i sig redan är en form av specialversion.

1923 var första gången som Le Mans 24-timmars avgjordes. Kommande helg är det dags igen för det dygnslånga racet att avgöras på Circuit de la Sarthe i franska Le Mans – och eftersom det är 100-årsjubileum i år har franska sportbilstillverkaren i dag släppt en specialversion av A110 R som är en lättviktare av redan lätta A110. Specialversionen heter förstås A110 R Le Mans.

– Alpine kommer att avtäcka A110 R Le Mans i aktion på 24-timmars Le Mans-banan dagen före hundraårsjubileet av Le Mans – tillsammans med hundra Alpine-ägare. Begränsad till 100 exemplar följer denna ikoniska begränsade serie i GTA Le Mans legendariska fotspår genom att kombinera sofistikerad aerodynamik med ett otroligt vikt/effekt-förhållande, precis som med Alpine M63, den första Alpine som tävlade i Le Mans 1963, säger Emmanuel Al Nawakil på Alpine och fortsätter:

– A110 R Le Mans är den mest radikala A110:an som hyllar den mest radikala tävlingen.

1 AV 5
Foto: Mark Riccioni / Alpine
2 AV 5
Foto: Mark Riccioni / Alpine
3 AV 5
Foto: Mark Riccioni / Alpine
4 AV 5
Foto: Mark Riccioni / Alpine
5 AV 5
Foto: Mark Riccioni / Alpine

Som herr Al Nawakil säger ovan så är det endast 100 stycken Alpine A110R Le Mans som ska byggas. Försäljningen inleds i Frankrike i morgon den 8 juni och vi misstänker att de hundra Alpine-ägare som är på plats har förstatjing. För att bli ägare måste man lätta lädret med 140 000 euro vilket motsvarar 1 632 400 kronor. Det är drygt 440 000 kronor mer än vad Alpine A110 R kostar.

Maskinellt är A110 R Le Mans identisk med A110 R, det vill säga den mittmonterade turbofyran på 1,8 liter ger 300 hästkrafter och 340 newtonmeter vilket räcker till bakhjulsrotation som ger 0-100-tider på 3,9 sekunder och toppfart på 285 km/h.
Den är, precis som ”vanliga” A110 R, rejält kryddad med kolfiberdetaljer. Lättviktsmaterialet hittas bland annat i vingen, sidokjolarna, huven, taket, fälgarna – och i bakrutan (glaset har ersatts med kolfiber).
Fjädring och stötdämpning är raceanpassad på A110 R men på Le Mans-versionen har man tagit det ett steg längre för att höja stabiliteten vid höga hastigheter. Fem procent styvare och lägre än A110 R. Bra att ha när den berömda Mulsanne-rakan på Circuit de la Sarthe ska attackeras.

1 AV 3
Foto: Mark Riccioni / Alpine
2 AV 3
Foto: Mark Riccioni / Alpine
3 AV 3
Foto: Mark Riccioni / Alpine

Färgerna är unika för A110 R Le Mans som dessutom pryds av Trikoloren i nosen. En annan unik detalj är ”fenan” på ”bakrutan” som är en hyllning till Alpine A480 som har kört i 24-timmars på Le Mans. Dock var A480:ans vinge betydligt större.

De 100 som köper en Alpine A110 R Le Mans får inte bara en bil utan även en Le Mans-upplevelse där de får tillgång till deltagande Le Mans-teamet Alpine Elf Endurance Team faciliteter under racet samt tillgång till själva banan. Morgonen innan 24-timmars på Le Mans 2023 startar varje köpare ett varv vardera på Circuit de la Sarthe.