Alpine släpper A110 R Le Mans
När en av världens mest berömda biltävlingar fyller jämnt markerar sportbilstillverkaren Alpine det med att släppa en specialversion av A110 R som i sig redan är en form av specialversion.
1923 var första gången som Le Mans 24-timmars avgjordes. Kommande helg är det dags igen för det dygnslånga racet att avgöras på Circuit de la Sarthe i franska Le Mans – och eftersom det är 100-årsjubileum i år har franska sportbilstillverkaren i dag släppt en specialversion av A110 R som är en lättviktare av redan lätta A110. Specialversionen heter förstås A110 R Le Mans.
– Alpine kommer att avtäcka A110 R Le Mans i aktion på 24-timmars Le Mans-banan dagen före hundraårsjubileet av Le Mans – tillsammans med hundra Alpine-ägare. Begränsad till 100 exemplar följer denna ikoniska begränsade serie i GTA Le Mans legendariska fotspår genom att kombinera sofistikerad aerodynamik med ett otroligt vikt/effekt-förhållande, precis som med Alpine M63, den första Alpine som tävlade i Le Mans 1963, säger Emmanuel Al Nawakil på Alpine och fortsätter:
– A110 R Le Mans är den mest radikala A110:an som hyllar den mest radikala tävlingen.
Som herr Al Nawakil säger ovan så är det endast 100 stycken Alpine A110R Le Mans som ska byggas. Försäljningen inleds i Frankrike i morgon den 8 juni och vi misstänker att de hundra Alpine-ägare som är på plats har förstatjing. För att bli ägare måste man lätta lädret med 140 000 euro vilket motsvarar 1 632 400 kronor. Det är drygt 440 000 kronor mer än vad Alpine A110 R kostar.
Maskinellt är A110 R Le Mans identisk med A110 R, det vill säga den mittmonterade turbofyran på 1,8 liter ger 300 hästkrafter och 340 newtonmeter vilket räcker till bakhjulsrotation som ger 0-100-tider på 3,9 sekunder och toppfart på 285 km/h.
Den är, precis som ”vanliga” A110 R, rejält kryddad med kolfiberdetaljer. Lättviktsmaterialet hittas bland annat i vingen, sidokjolarna, huven, taket, fälgarna – och i bakrutan (glaset har ersatts med kolfiber).
Fjädring och stötdämpning är raceanpassad på A110 R men på Le Mans-versionen har man tagit det ett steg längre för att höja stabiliteten vid höga hastigheter. Fem procent styvare och lägre än A110 R. Bra att ha när den berömda Mulsanne-rakan på Circuit de la Sarthe ska attackeras.
Färgerna är unika för A110 R Le Mans som dessutom pryds av Trikoloren i nosen. En annan unik detalj är ”fenan” på ”bakrutan” som är en hyllning till Alpine A480 som har kört i 24-timmars på Le Mans. Dock var A480:ans vinge betydligt större.
De 100 som köper en Alpine A110 R Le Mans får inte bara en bil utan även en Le Mans-upplevelse där de får tillgång till deltagande Le Mans-teamet Alpine Elf Endurance Team faciliteter under racet samt tillgång till själva banan. Morgonen innan 24-timmars på Le Mans 2023 startar varje köpare ett varv vardera på Circuit de la Sarthe.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se