AM-RB 001 blir ett monster för vardagskörning
Aston Martin och Red Bull utvecklar en supersportbil – AM-RB 001 – med mycket Formel 1-teknik i. Den ska klara extrema kurvtagningar och toppa över 400 km/h, men den är samtidigt byggd för att vara en bil man tar till affären för att köpa en mjölk (mycket mer ryms inte).
Det var tidigt i våras som Astin Martin och Red Bull höll en gemensam presskonferens där de meddelade att de tillsammans utvecklar en supersportbil signerad Red Bulls F1-designchef Adrian Newey och Aston Martins designchef Marek Reichman. I och med att Red Bull är inblandade i projektet AM-RB 001 (bilen kommer att heta något annat när den lanseras) är det så klart mycket kunskap och teknik från F1-branschen som hamnar i bilen.
I somras visade Aston Martin och Red Bull upp bilen i prototypform för första gången, men informationen var fortfarande sparsmakad. Inte mycket mer än att den ska ha en V12-motor på lika många hästkrafter som det antal kilon bilen väger fick vi reda på. Men nu har australienska motorsajten Motoring intervjuat Marek Reichman och har avslöjar en hel del detaljer och intressanta fakta.
Han berättar bland annat att V12-motorn är helt nyutvecklad och inte baserad på någon av Aston Martins nuvarande tolvor på sex liter. Cylindervolymen avslöjar han inte förutom att den ligger på mellan sex och sju liter. Han berättar också att bredden på motorn inte är av vikt för dem, däremot höjden för att få tyngdpunkten så låg som möjligt. Därför är vinkeln mellan cylinderbankarna större än i Aston Martins V12:or, det vill säga mer än 60 grader.
Motorn ska vara väldigt varvvillig och varvtalsstoppet ligger på 9 500 r/min.
Vidare berättar han att drivlinan kompletteras med en sekventiell växellåda från Xtrac som även gör lådorna till Aston Martins banbilar. Att de inte valde en dubbelkopplingslåda beror på vikten, en sådan väger helt enkelt för mycket.
Att AM-RB 001 är en ”hybrid” är inget nytt, och det har länge snackats om ett KERS-liknande system som Formel 1-bilarna har. Men Marek Reichman menar att han hellre ser det som en stor kondensator som lagrar energi redo att frigöras vid tryck på en knapp. Omkring 80 extra hästkrafter får föraren att leka med då.
Bakhjulsdrivna AM-RB 001 med sina omkring 1 000 hästkrafter, i en bil som alltså då väger omkring 1 000 kilo, blir extrem på många sätt och vis. Bland annat ska den klara kurvtagningar där sidokrafterna uppgår till 4,5g. Det är extrema krafter, fullt jämförbara med de F1-förarna upplever under ett race (3-5g), och som jämförelse uppges Koenigsegg One:1, med gatlegala cupdäck, klara sidokrafter på 2g. Toppfarten sägs bli uppemot 402 km/h (250 mph) och några riktigt bra (rekord?)tider på Nürburgrings nordslinga är de tydligen ute efter (precis som Koenigsegg).
En supersportbil helt enkelt, men den ska ända vara användbar. Ett av målen vid skapandet av AM-RB 001 ska ha varit att få ägarna att tänka ”Jag kan inte vänta på att köra min 001”, även om det så bara är för att köra till affären för en liter mjölk. Och även om du är lång, exempelvis 193 centimeter som Reichman, ska det inte vara några problem att ta barnet (observera singularis) till dagis på morgonen. Förarstolen är förvisso fast, men i stället är pedalställ och ratt justerbara.
150 exemplar av denna supersportbil, som tidigare sagts kosta omkring 30 miljoner kronor, ska byggas. Enligt Marek Reichman är antalet intressenter betydligt högre än så, omkring 600 personer ska redan ha tecknat sig för en bil.
De första prototyperna av bilen börjar rulla på gatan sent 2017 och under 2018 ska bilen, som är färdig till 95 procent så som vi ser den här, stå klar. Leveranserna till kunderna beräknas till sent 2018 och pågå in på året därefter.
När AM-RB 001 är färdig och levererad kommer banversionen som vi gissar blir ännu galnare sett till downforce och annat.
Hela intervjun, på engelska, läser du hos Motoring.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se