Amerikanska Ford blir europeiskt
I samband med att den stora förlusten för det andra kvartalet presenterades tillkännagavs även Fords nya produktstrategi. De stora och törstiga bilarna får ge plats för små och snåla. Dessutom ska ett gäng européer inta den amerikanska marknaden.
Den nordamerikanska bilmarknaden är i gungning. Höga bränslepriser får kunderna att vända de stora truckarna (suvar och pick-uper) ryggen. Och kvar står den stora Detroittrion, Chrysler, Ford och GM med bilar som ingen vill ha. För några veckor sedan presenterade GM sitt stora sparpaket som ska rädda företaget från en hotande konkurs. Nu har det blivit dags för Ford att vidta åtgärder, åtgärder som är lika enkla som logiska. Fords amerikanska modellutbud ska helt enkelt bli mer europeiskt.
Först och främst ska sex europeiska modeller importeras till USA. Transit, nya Fiesta och nästa Ford Focus är några av de europeiska modeller som ska börja säljas även i USA med start nästa år. Man skulle kunna säga att den senaste tidens utveckling mot mer europeiska bilar i USA är ett bevis för att amerikanerna vill ha bensinsnålare bilar. Man skulle också kunna vara lite fräck och säga att amerikanerna äntligen har insett att europeiska bilar är bättre. Utöver importen av europeiska modeller satsar Ford stenhårt på att introducera EcoBoost-tekniken, vilket är Fords benämning på bränslesparande teknik som bland annat direktinsprutning och turboladdning. Fler bilar ska få fyrcylindriga motorer och produktionen av hybridmodeller ska öka. Men den kanske största och mest påtagliga förändringen är att tre fabriker som i dag sätter ihop truckar ska ombildas till förmån för produktion av småbilar.
I dagsläget verkar det inte som att Volvo berörs av omorganiseringen. Det är främst amerikanska Ford, Mercury och Lincoln som ska stå för förändringarna. Ford beräknar att modellutbuden för dessa märken ska vara helt förändrade redan 2010. Det är framförallt mindre bilar som ska ta över.
Ford meddelar även att varje ny modell som lanseras framöver ska vara klassledande eller bland de bästa vad det gäller bränsleförbrukning. Detta ska åstadkommas genom en massiv uppgradering av drivpaketen. Senast 2010 ska varje nordamerikansk motor vara utbytt eller modifierad för att ge bättre bränsleekonomi och under samma period ska bränslesparande sexväxlade automatlådor erbjudas till i stort sett hela modellutbudet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se