AMG-chefen Ola Källenius blir marknadschef för Mercedes
Svenske Ola Källenius avancerar i Mercedes-leden. Nu lämnar han sin post som chef för AMG-avdelningen för att i stället bli Mercedes marknadschef.
Det har skett en mindre chefsrockad i toppen av Mercedes-ledningen. 65-årige marknadschefen Joachim Smidt pensioneras och efterträds av 44-årige Ola Källenius. Svenske Ola Källenius har fram tills nu varit vd för Mercedes AMG-avdelning, en tjänst som han tillträdde 2010.
Under Källenius styre har det hänt stora saker inom AMG. Man har inlett ett samarbete med Aston Martin men framförallt gått från att mest syssla med stora V12-motorer till mindre åttacylindriga varianter och nu senast även den turboladdade fyran i A 45 AMG och CLA 45 AMG.
Källenius är något av en storstjärna i motorsportkretsar, inte bara genom chefspositionen hos AMG utan även i Formel 1-världen. Det var Ola Källenius som ansvarade för utvecklingen av motorn som satt i 2009 års Brawn-bilar som slutade etta och trea det året. Han har tidigare även arbetat för McLaren Automotive.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se