Amsterdam planerar förbud mot bensin och diesel
Nederländernas största stad – Amsterdam – har dålig luftkvalitet och kommer att införa olika fordonsförbud med start nästa år. Planen att helt förbjuda bensin- och dieseldrivna fordon från år 2030.
Förbud mot bensin- och dieselbilar har redan börjat träda i kraft i olika storstäder runt om i världen och inom de närmaste åren kommer förbuden att vara betydligt fler och i många fall hårdare.
En europeisk stad som dras med luftkvalitet som inte lever upp till EU:s mål är Amsterdam, Nederländernas största stad som är känd för många ting, bland annat för många kanaler och ett stort antal cyklister.
Amsterdams stadsledning meddelade under torsdagen att de planerar att förbjuda alla bensin- och dieseldrivna fordon från och med år 2030. Med fordon menas inte enbart bilar utan också lastbilar, kollektivtrafik och båtar.
Förslaget, som även lyfter fram förbättrad laddinfrastruktur för elektriska fordon, ska debatteras i kommunfullmäktige i slutet av maj månad och därefter ska frågan luftas mer offentligt.
– Vi vill ha renare luft för alla boende i Amsterdam. Smutsig luft är fortfarande alltför ofta en tyst mördare. Amsterdambor lever i genomsnitt ett år kortare på grund av smutsig luft. Vi kommer att göra allt vi kan för att förbättra den situationen, säger kommunalpolitikern Sharon Dijksma.
Redan nästa år införs förbud för dieselbilar äldre än 15 år inom ringleden A10 som omger Amsterdams mest centrala delar. 2022 utvidgas förbudet till att gälla godstrafiken som måste leva upp till Euro 6-kraven samtidigt som all kollektivtrafik som rullar söder om stadens centralstation måste vara utsläppsfri.
Ytterligare tre år senare, 2025, måste taxibilar, bussar, transportbilar, lastbilar, skotrar och mopeder som kör inom A10-ringleden vara utsläppsfria. Personbilar och motorcyklar är tänkt att ansluta till förbudet under 2030.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se