Andelen dieselbilar per bilmärke
Det säljs allt färre dieselbilar i Europa och de flesta bilmärkena hänger med i trenden. Här är listan som visar hur stor andel av respektive bilmärkes totalförsäljning som är dieselbilar.
De utskällda dieselbilarna går en oviss framtid till mötes. Många konsumenter har dragit öronen åt sig och valt ett annat drivmedel än diesel när det har vankats nybilsköp. Det syns så klart i statistiken, inte bara i Sverige utan även ute i Europa. I exempelvis Tyskland, som nyligen fått ett domstolsgodkännande om dieselförbud, uppgick dieselbilsandelen till 33 procent under januari månad i år, tolv procentenheter lägre än samma månad i fjol. Sett till helåret 2017 var den tyska andelen dieselbilar 38,7 procent, betydligt mindre än den svenska som var nästan hälften.
Till och med dieselbilslandet Frankrike, som för några år sedan hade en andel dieselbilar på en bra bit över 70 procent, har backat rejält och var i fjol nere på 47,3 procent.
Det är egentligen bara Irland, Portugal och delvis Italien som utmärker sig med höga dieselbilsandelar om 65,2 procent, 61,5 procent samt 56,3 procent. Samtliga dessa länder har sänkt sin andel det senaste året, exempelvis låg Irland på 70 procent 2016.
Sett till hela Europa såldes totalt 6,77 miljoner dieselbilar under 2017, 7,9 procent färre än under 2016. 2017 års dieselbilsandel var därmed 43,8 procent, lägre än på många år. 2011 var dieselbilarnas triumfår i Europa med en andel på 54,9 procent.
Ovanstående information har varit känd ett tag, men mindre känt är hur de olika biltillverkarna har drabbats av/bidragit till den sjunkande andelen dieselbilar. Vissa märken är mer eller mindre präglade dieselbilsmärken, andra är det inte. Gemensamt för samtliga bilmärken, bortsett från Fiat, är att andelen dieselbilar har minskat mellan 2016 och 2017.
Klart störst andel dieselbilar av totala nybilsförsäljningen har Land Rover. Hela 94 procent av deras försäljning i fjol var dieseldrivna bilar. Jeep ligger tvåa med 80 procent och därefter placerar sig Volvo med 78 procent dieselbilar av totala försäljningen, fem procentenheter färre än under 2016. Volvo är samtidigt en av få tillverkare som spås klara framtidens hårdare utsläppskrav vad gäller koldioxid, Land Rover spås inte göra det.
I andra änden av listan två japanska märken – Suzuki och Toyota – som till stora delar har helt andra filosofier än många andra biltillverkare. Suzuki, som i fjol hade en dieselbilsandel på åtta procent, säljer i Europa framför allt mindre bilar som oftast har bensinmotorer. Toyota, med en andel på sju procent, är också stora på mindre bilmodeller men har framför allt satsat på bensinmotorer och inte sällan i kombination med elmotorer (hybrid). Även Toyota spås klara framtidens hårdare utsläppskrav.
I listan nedan ser vi de 25 bilmärken med störst dieselbilsandel i Europa 2017.
Källa: JATO Dynamics
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se