Andra supersportbilen från Gordon Murray: T.33

Bara 100 bilar ska byggas. Första leveranserna om två år. Här är Gordon Murray Automotives nya supersportbil T.33.

Vill du ha en supersportbil med V12-motor så finns snart inte så många alternativ. Större tillverkare som Lamborghini och McLaren tvingas elektrifiera för att inte straffas av EU:s tuffa utsläppsregler.

Men mindre nischtillverkare kan klara sig undan. Ett exempel är Gordon Murray Automotive som nu presenterar sin andra supersportbil T.33. 33:an följer den tidigare visade T.50.

Priset blir närmare 14 miljoner kronor, före lokal beskattning.

Hjärtat i T.33 blir en V12-motor från Cosworth. Motorn monteras i ett chassi byggt i kolfiber och lättviktsstål. Totalvikten blir låga 1 100 kg.

1 AV 4
2 AV 4
3 AV 4
4 AV 4

T.33 blir tvåsitsig med motorn monterad i mitten. V12-motorn på 3,9 liter är densamma som i T.50 men något modifierad. 

Motorn väger 178 kg och leverar 615 hästkrafter vid 10 500 rpm. Varvstoppet är bara 600 rpm länge. 75 procent av vridmomentet finns redan vid 2 500 rpm och 90 procent vid 4 500 rpm. Vikt-effekt-förhållandet blir 564 hästkrafter per 1 000 kg. 

Brittiska företaget Xtrac har levererat den sexstegade manuella växellådan. En automatlåda med paddlar vid ratten är tillval. Den manuella växellådan är en vidareutveckling av den som sitter i T.50.

Ingen bildskärm

Kolfiberchassit är enligt GMA 300 kg lättare än medelvärdet i supersportbilsvärlden. 

För att få stopp på bilen har Brembo levererat keramiska bromsskivor på 370x34 mm fram och 340x34 mm bak.

Gordon Murray har valt Michelin Pilot Sport 4S för att få bästa fäste i asfalten.

1 AV 2
2 AV 2

På insidan överraskar GMA med att inte ha monterat någon bildskärm. Renheten går igen i designen i reglagen då det inte heller finns en traditionell blinkersspak. I stället blinkar föraren med hjälp av knappar på ratten.

Däremot finns Apple CarPlay och Android Auto som standard.