Ännu en specialare från Rolls-Royce
Rolls-Royce Amethyst Droptail blir ett av fyra specialbyggen som företagets mest välbeställda kunder får ta del av.
För en vecka sedan skrev vi om den nya Rolls-Royce La Rose Noire Droptail. Den första specialmodellen i en serie om totalt fyra bilar. Nu visas den andra som en kund baserad i Gstaad, Schweiz, beställt. Rolls-Royce Amethyst Droptail har som namnet antyder ett genomgående tema kring ädelstenen ametist. Något som ska knyta an till ägarens familje- och företagshistoria då de startade med en liten ädelstensbutik, som sedan vuxit till ett multinationellt företag. Ametist ska även vara födelsestenen för ägarens son.
Därför har Rolls-Royce använt sig av temat både in- och utvändigt med ametister som bland annat både omringar basen på Spirit of Ecstacy, och sitter på mätarna i instrumenteringen. Samt i den specialbeställda klockan som levererats av schweiziska Vacheron Constantin, en Les Cabinotiers Armillary Tourbillon.
Till tvåtonslacken ska man ha inspirerats av blomman Klotamarant och dess olika blomningsstadier. Bilen har även gigantiska träpaneler, där den bakre ska vara den största Rolls-Royce någonsin haft på en bil. Den sitter på ytan som ska leda luft till den bakre spoilern vilket ska ha försvårat konstruktionen. Enligt Rolls-Royce har man fått experimentera med träfaneren och lägga träets fibrer åt rätt håll för att optimera aerodynamiken. Exakt hur mycket fiberriktningen påverkar aerodynamiken i denna typ av bil är dock oklart.
Liksom syskonbilen drivs även Rolls-Royce Amethyst Droptail av en V12-motor på 6,75 liter. Någon effekt eller prestandasiffror nämns inte.
Bilen har även en hardtop med glastak där glaset är elektrokromt, alltså att det med en knapptryckning blir frostat eller genomskinligt. Här har man även färgmatchat frostningen med bilen då det har en lätt lila ton.
Något exakt pris på Rolls-Royce Amethyst Droptail har inte offentliggjorts men den och syskonbilen ryktas ligga i prisklassen 25 miljoner euro, cirka 300 miljoner kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se