Antalet omkomna i trafiken ökar kraftigt
I går fyllde den så kallade Nollvisionen tio år. Den innebar ett mål om högst 270 döda i trafiken i Sverige under hela 2007. En siffra som redan under årets första åtta månader överstegs med råge.
Den 9 oktober 1997 klubbade riksdagens trafikutskott genom Nollvisionen. Målet var att inom tio år uppnå maximalt 270 döda i svensk trafik.
Antalet omkomna i trafiken för 2007 har redan passerats 270-strecket för länge sedan. Räknar man från januari till september så har 353 personer dött ute på de svenska vägarna. Det är en högre siffra än under motsvarande period för de två senaste åren. Statistiken går alltså åt fel håll.
Samtidigt som de dystra siffrorna är svåra att dölja, vill NTF med vd Monica Öhman i spetsen påpeka att Nollvisionen samtidigt har räddat många liv genom ett antal olika åtgärder som till exempel mitträcken.
– Jag kan förstå om det bidrar till att Nollvisionen ifrågasätts, men vi vill gärna ta fram en motbild till rubrikerna om misslyckande, visa hur många människor den faktiskt räddat, säger Monica Öhman.
NTF:s trafiksäkerhetschef, Nils Petter Gregersen, har i en studie analyserat följderna av de olika trafiksäkerhetsåtgärder som genomförts sedan beslutet om Nollvisionen.
– Min slutsats är att Nollvisionsarbetet varit framgångsrikt och att det beräknas ha räddat drygt 600 liv. Det är omöjligt att säga vad som hänt om beslutet inte tagits, men helt klart är att åtgärderna inte hade genomförts lika kraftfullt och konsekvent utan det stödet, säger Nils Petter Gregersen.
Med facit i hand kan man konstatera att arbetet med Nollvisionen kunde ha gjorts annorlunda. Nu gäller det att jobba vidare för att bryta en uppåtgående svart trend med ännu fler döda i trafiken. Bland annat tänker man sig att vissa 90-vägar bör få sänkt hastighet till 80 km/h och vissa 70-vägar får 60 km/h i stället.
Ett annat bekymmer som NTF tar upp är att allt fler unga människor dör i trafiken. I september var en fjärdedel av alla omkomna under 25 år. Sett till hela året ligger siffran på en femtedel, vilket är fler än under de tre senaste åren.
– Ungdomar har alltid råkat mer illa ut i trafiken än andra, men de senaste siffrorna är oroande. Stora barnkullar är nu i åldern för att ta körkort och det här antyder att det får ett genomslag i olycksstatistiken, säger Nils Petter Gregersen.
Fotnot: 1997 dog det 541 personer på de svenska vägarna. 2005 och 2006 var motsvarande siffra 440 respektive 445 personer. Under Nollvisionens tio år placerar sig år 2000 som det svartaste året med hela 591 döda. För full statistik, ladda ner PDF-dokumentet nedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se