Årets Bil 2019-finalisterna nominerade – Volvo inte med
Volvo blev med XC40 Årets Bil i Europa 2018, men någon chans på 2019 års titel har Volvo inte då ingen av deras modeller är nominerade till finalen.
Car of the Year-juryn har plockat ut sju bilar som utgör finalfältet i Årets Bil 2019. Medan fransmännen jublar, i och med att de har med tre bilar, är det desto tystare i Sverige och framför allt på Volvos huvudkontor i Göteborg. De hade förmodligen en förhoppning om att nya Volvo V60 (nya S60 säljs ännu inte i Europa) skulle få en chans att försvara bucklan som den svenska biltillverkaren roffade åt sig i fjol med XC40. Det blev alltså inget fjärde finalår i rad för Volvo.
Så här ser årets finalfält ut (klicka på modellnamnen för att läsa provkörningar av respektive bil):
• Kia Ceed
Som vi ser är det C-segmentet som dominerar och trots rådande suvtrend är det bara två suvar med i finalen.
Många kanske ser Jaguar I-Pace som den självklara vinnaren i och med den elektriska drivlinan och all teknik som modellen innehåller, men prislappen kan förmodligen utgöra ett visst motstånd. Det är å andra sidan snart åtta år sedan en elbil senast vann Årets Bil i Europa, då var det Nissan Leaf som drog längsta strået.
Betydligt lägre prislapp har däremot Citroën C5 Aircross som lockar med finfin komfort, men räcker det för att få juryn på fall? Och kan lilla Alpine A110 med nå hela vägen fram med sin körglädje, trots högt inköpspris?
Kanske juryn tar ett säkert kort och satsar på någon av de mindre bilarna, en storleksklass som genom åren har fått fler jurymedlemmar knäsvaga än någon annan. I mars nästa år får vi reda på hur juryn har tänkt.
Vilken är din favorit av de sju finalisterna?
Årets Bil-vinnare genom tiderna (1964-2018)
2018 Volvo XC40
2017 Peugeot 3008
2016 Opel Astra
2015 Volkswagen Passat
2014 Peugeot 308
2013 Volkswagen Golf
2012 Opel Ampera/Chevrolet Volt
2011 Nissan Leaf
2010 Volkswagen Polo
2009 Opel Insignia
2008 Fiat 500
2007 Ford S-Max
2006 Renault Clio
2005 Toyota Prius
2004 Fiat Panda
2003 Renault Mégane
2002 Peugeot 307
2001 Alfa Romeo 147
2000 Toyota Yaris
1999 Ford Focus
1998 Alfa Romeo 156
1997 Renault Mégane Scénic
1996 Fiat Bravo/Brava
1995 Fiat Punto
1994 Ford Mondeo
1993 Nissan Micra
1992 Volkswagen Golf
1991 Renault Clio
1990 Citroën XM
1989 Fiat Tipo
1988 Peugeot 405
1987 Opel Omega
1986 Ford Scorpio
1985 Opel Kadett
1984 Fiat Uno
1983 Audi 100
1982 Renault 9
1981 Ford Escort
1980 Lancia Delta
1979 Simca-Chrysler Horizon
1978 Porsche 928
1977 Rover 3500
1976 Simca 1307-1308
1975 Citroën CX
1974 Mercedes 450S
1973 Audi 80
1972 Fiat 127
1971 Citroën GS
1970 Fiat 128
1969 Peugeot 504
1968 NSU Ro 80
1967 Fiat 124
1966 Renault 16
1965 Austin 1800
1964 Rover 2000
Vinsttoppen (1964-2018)
Fiat 9
Renault 6
Ford 5
Opel 5
Peugeot 5
Volkswagen 4
Citroën 3
Alfa Romeo 2
Audi 2
Nissan 2
Rover 2
Simca 2
Toyota 2
Austin 1
Chevrolet 1
Chrysler 1
Lancia 1
Mercedes 1
NSU 1
Porsche 1
Volvo 1
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se