Årets Bil i Europa-finalisterna utsedda
Det börjar närma sig final i Europaversionen av Årets Bil. Sju finalister har plockats ut av juryn och Volvo XC40 är en av dem.
Ska Volvo äntligen nå ända fram i Årets Bil Europa? I 2016 års tävling deltog XC90 som finalist men nådde inte hela vägen fram till segerpokalen. Det blev en andraplats. S90 och V90 med i fjolårets final. Det höll dock inte hela vägen utan den svenska sedanen och kombin fick nöjda sig med en fjärdeplats.
När nu 2018 års Årets Bil-finalister är utsedda ser vi att Volvo för tredje året i rad är med i tävlingen. Juryn, som är 60 personer stark och representerar 23 länder, har nämligen plockat ut Volvo XC40 som en av finalisterna. Och kanske Volvo har större chans denna gång än någonsin tidigare. De två tidigare åren har Volvo deltagit med stora bilmodeller medan två mindre modeller, Opel Astra och Peugeot 3008, avgått med segern. Volvo XC40 må vara högt prissatt, men modellen ligger helt rätt i tiden med tanke på att det kompakta suv-segmentet i Europa växer så det knakar och dominerar bilförsäljningen (1,8 miljoner sålda bilar i år enligt beräkningar).
XC40 kommer dock att få det tufft i finalen. De två tuffaste konkurrenterna lär vara Citroën C3 Aircross och Seat Ibiza. Övriga modeller är även de svåra nötter att knäcka, men i och med storleken på dessa och tidigare resultat med nästan bara mindre modeller som vinnare, bör följande kvartett ha svårare att nå ända fram; Alfa Romeo Stelvio, Audi A8, BMW 5-serie och Kia Stinger.
Men å andra sidan… det är nu dags för en större modell att vinna. Det händer inte speciellt ofta och det var några år sedan det senast inträffade.
Finalfältet ser alltså ut som följer (klicka på länkarna för att läsa mer om respektive modell):
• Audi A8
På bilsalongen i Genève i mars annonseras vinnaren under pompa och ståt.
Vilken är din favorit i Årets Bil i Europa 2018? Rösta ovan!
Årets Bil-vinnare genom tiderna (1964-2017)
2017 Peugeot 3008
2016 Opel Astra
2015 Volkswagen Passat
2014 Peugeot 308
2013 Volkswagen Golf
2012 Opel Ampera/Chevrolet Volt
2011 Nissan Leaf
2010 Volkswagen Polo
2009 Opel Insignia
2008 Fiat 500
2007 Ford S-Max
2006 Renault Clio
2005 Toyota Prius
2004 Fiat Panda
2003 Renault Mégane
2002 Peugeot 307
2001 Alfa Romeo 147
2000 Toyota Yaris
1999 Ford Focus
1998 Alfa Romeo 156
1997 Renault Mégane Scénic
1996 Fiat Bravo/Brava
1995 Fiat Punto
1994 Ford Mondeo
1993 Nissan Micra
1992 Volkswagen Golf
1991 Renault Clio
1990 Citroën XM
1989 Fiat Tipo
1988 Peugeot 405
1987 Opel Omega
1986 Ford Scorpio
1985 Opel Kadett
1984 Fiat Uno
1983 Audi 100
1982 Renault 9
1981 Ford Escort
1980 Lancia Delta
1979 Simca-Chrysler Horizon
1978 Porsche 928
1977 Rover 3500
1976 Simca 1307-1308
1975 Citroën CX
1974 Mercedes 450S
1973 Audi 80
1972 Fiat 127
1971 Citroën GS
1970 Fiat 128
1969 Peugeot 504
1968 NSU Ro 80
1967 Fiat 124
1966 Renault 16
1965 Austin 1800
1964 Rover 2000
Vinsttoppen (1964-2017)
Fiat 9
Renault 6
Ford 5
Opel 5
Peugeot 5
Volkswagen 4
Citroën 3
Alfa Romeo 2
Audi 2
Nissan 2
Rover 2
Simca 2
Toyota 2
Austin 1
Chevrolet 1
Chrysler 1
Lancia 1
Mercedes 1
NSU 1
Porsche 1
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se