Aston Martin återigen coolaste varumärket
Nu har årets coolaste varumärke enligt britterna korats. Och för femte gången på sex år har Aston Martin utsetts till det coolaste, före varumärken som Apple och Ferrari.
Varje år sedan 2001 har Coolbrands med hjälp av en expertpanel korat Storbritanniens coolaste varumärke. Expertpanelen består av välkända brittiska personer, bland annat artister, tv-kändisar och formgivare. Årets expertpanel var 36 till antalet. Bland över 10000 varumärken sållade man ut så att ”endast” 1500 fanns kvar till slutomgången där experterna skulle betygsätta varje varumärke från 1 till 10. Experterna fick inte betygsätta varumärken som de själva är involverade i eller är konkurrent till. Därefter slår man ihop expertpanelens totala betygsättning med vad de brittiska konsumenterna tycker om samma varumärken. Viktningen mellan experterna och konsumenterna är 70/30.
Aston Martin slog därmed hypade varumärken som Apple (kom tvåa) och Google (kom sjua).
Näst coolaste varumärke i bilbranschen blev Ferrari som kammade hem åttondeplatsen. Maserati anses vara årets 20:e coolaste varumärke.
Saab och Volvo kom inte med bland de 500 coolaste varumärkena, men det fanns andra svenska företag (eller med svenskt ursprung/anknytning) som lyckades bättre, bland annat Ikea, Sony Ericsson, Skype och Spotify.
Coolaste varumärkena i Storbritannien 2011 – topp 20:
1. Aston Martin
2. Apple
3. Harley-Davidson
4. Rolex
5. Bang & Olufsen
6. BlackBerry
7. Google
8. Ferrari
9. Nike
10. YouTube
11. Alexander McQueen
12. Dom Perignon
13. PlayStation
14. Ray-Ban
15. Chanel
16. Nintendo
17. Vivienne Westwood
18. Agent Provocateur
19. Tate Modern
20. Maserati
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se