Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Amy Shore

Aston Martin Bulldog mot 200 mph – 40 år senare än planerat

Den kilformade brittiska skapelsen var tänkt att bli världens snabbaste produktionsbil i början av 1980-talet, fast verkligheten satte käppar i hjulen. Men nu gör man ett nytt försök – med Darren Turner bakom ratten.

Aston Martin Bulldog. Med ett sådant namn borde man kunna förvänta sig stordåd och mycket riktigt var den något alldeles extra när den första gången visades den 27 mars 1980. Med ett formspråk signerat William Towns, vars kilform redan var satt i produktion hos Aston Martin genom fyradörrars Lagonda, stakade den tveklöst ut ny väg för den lilla brittiska biltillverkaren. Med turbomatad mittmotor-V8 på minst 600 hästar var planen att Bulldog skulle nå minst 200 mph (321,9 km/h) vilket då skulle ha gjort den till världens snabbaste produktionsbil. Man nådde nästan dit redan vid de tidiga första testerna med en toppnotering på 307 km/h, men projektet blev för dyrt och lades ner. För alla oss som växte upp vid tiden var detta litegrann som att lägga ner en populär serietidning, så speciell var Bulldog med sina måsvingedörrar och fem strålkastare dolda under karossplattan i fronten. Med andra ord innebär det även att bara ett exemplar byggdes och historien kunde ha tagit slut där.

Under 2020 meddelade Classic Motor Cars i Bridgnorth, England att de fått i uppdrag av nuvarande ägaren att renovera den klassiska Aston Martin-prototypen, vilket du kan läsa mer om här. Vissa av er kommer kanske ihåg att just Classic Motor Cars, eller CMC, åtog sig mastodontprojektet att renovera den så kallade Lindner-Nöcker Jaguar E-type Lightweight Low Drag Coupé – en bil vars original aluminiumkaross dömts ut av många som omöjlig att renovera. Men CMC lade i runda slängar 7 000 timmar på att återställa den där bilen till sin fornstora glans – och nu gör de samma sak med Aston Martin Bulldog. Ett arbete som beräknas ta 18 månader. Extra intressant är att Richard Gauntlett (son till Victor Gauntlett som blev Aston Martins styrelseordförande 1981 och som la ner Bulldog!), övervakar renoveringen.

Aston Martins fabriksförare Darren Turner kommer att köra Bulldog mot 200 mph.
Aston Martins fabriksförare Darren Turner kommer att köra Bulldog mot 200 mph.
Aston Martins fabriksförare Darren Turner kommer att köra Bulldog mot 200 mph.
Darren Turner vinner GTE-PRO-klassen på Le Mans 2017 med Aston Martin nummer 97.
Darren Turner vinner GTE-PRO-klassen på Le Mans 2017 med Aston Martin nummer 97.
Darren Turner vinner GTE-PRO-klassen på Le Mans 2017 med Aston Martin nummer 97.
1 AV 2
Aston Martins fabriksförare Darren Turner kommer att köra Bulldog mot 200 mph.
Foto: Drew Gibson
2 AV 2
Darren Turner vinner GTE-PRO-klassen på Le Mans 2017 med Aston Martin nummer 97.
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Nu är det klart att det blir Aston Martins fabriksförare Darren Turner som kommer att sitta bakom ratten när testerna ska köras.
– Jag följde den här historien och tänkte att det skulle vara fantastiskt att vara delaktig. När jag fick frågan om jag ville köra – de behövde inte fråga mig två gånger, säger Darren Turner.
– Jag uppskattade verkligen att få frågan och jag ser fram emot att bli del i återuppliva Bulldog-projektet och slutligen nå målen som sattes upp för så länge sidan, avslutar Darren Turner.

Förutom att köra högfartstesterna så kommer Turner även att vara ytterst delaktig i inställningsarbetet för att få Aston Martin Bulldog att gå rätt på vägen. Exakt när bilen är planerad att vara klar framgår inte ännu.

https://www.youtube.com/watch?v=pVffAnKsomU&ab_channel=ITVNews