Aston Martin DB11 officiell med förföriska former
Aston Martin har släppt loss DB9:ans ersättare DB11 nere på bilsalongen i Genève. Trots former man kunde ana på förhand bjuder DB11 ändå på en hel del överraskningar, massor av ögongodis och – icke att förglömma – en V12-motor laddad med 608 hästkrafter.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Aston Martin DB9 fick hänga med i tolv år, men nu är det slut. När det står 2016 i kalendern kliver ersättaren DB11 in i bilden och ut på vägarna. Någon DB10 blev det inte för oss vanliga dödliga, DB10 togs nämligen exklusivt fram till Agent 007 – James Bond alltså.
Grundformerna hos DB11 är typiska för Aston Martin. Grundformer som hyllats under många år men som på senare tid beskyllts för att vara ett resultat av idéfattighet hos den brittiska lyxsportbilstillverkaren. Men hos DB11 har man förfinat linjerna och fått till en skarpare helhet, se bara på baken.
DB11, som är Aston Martins första modell inom ramarma för företagets Second Century-plan (de fyllde hundra år 2013 och är nu inne på sitt andra århundrade), har bestyckats med en nyutvecklad V12-motor på 5,2 liter. Den är byggd på en grund av aluminium som ska vara lättare, starkare och mer utrymmesbesparande än någonsin. Och så är maskinen dessutom den effektfullaste – och snålaste – som någonsin suttit i en DB-modell. 608 hästkrafter vid 6 500 r/min och 700 newtonmeter från 1 500 r/min bjuder V12-besten på, som alltså är volymmässigt mindre än V12:an som satt i DB9 (5,9 liter).
Förutom att vara den kraftigaste DB-modellen genom tiderna är DB11 även den snabbaste. 0-100 km/h avverkas nämligen på 3,9 sekunder, hela 0,7 sekunder snabbare än snabbaste DB9:an. Med agens mått mätt är dock inte 3,9 sekunder jättemycket att hänga i julgranen, åtminstone inte när det kommer till sportbilar med den här typ av effektsiffror och prislappar. Det finns till och med familjebilar som är lika snabba eller till och med accelerationssnabbare än Aston Martin DB11, nämligen de båda prestandaversionerna av Audi A6 Avant och Mercedes E-klass Kombi; Audi RS6 Avant (3,9 sekunder) och Mercedes E 63 AMG S Kombi (3,7 sekunder).
Aston Martin DB11:s V12-maskin är sammakopplad med en åttastegad automatlåda tillverkad av tyska ZF. När de 608 tagit vägen genom växellådan når de bakhjulen vars axel är försedd med en mekanisk differentialbroms och vridmomentsfördelande torque vectoring-teknik för optimalt fäste även vid tuffa kurvtagningar.
Olika körprogram finns att välja mellan – GT, Sport och Sport Plus – vilket påverkar motorns respons, växellådans karaktär och styrningen.
Torrvikten ligger på 1 770 kilo vilket ger oss ett vikt/effekt-förhållande på 2,9 kilo per hästkraft. 51 procent av vikten är placerad över framaxeln (och resterande, 49 procent, är då förstås placerad över bakaxeln).
Även på insidan kan man känna igen sig från DB9, trots att det är helt nytt. De absolut största förändringarna är mätarhuset med en centralt placerad varvräknare med digital hastighetsvisning i mitten samt ett halvt fristående skärm på åtta tum som agerar bas för infotainmentsystemet. Mätarhuset display mäter tolv tum över diagonalen.
DB11 är dessutom utrustad med Isofix-fästen i baksätet och rymmer 20 procent mer last i lastutrymmet, totalt 270 liter, jämfört med DB9. DB11 är alltså mer barn- och bagagevänlig än sin föregångare.
Under de tre sista månaderna av 2016 är det tänkt att Aston Martin ska leverera de första DB11:orna till kund. De kunder som slår till på denna vackra britt med delvis förföriska former får betala åtminstone motsvarande 1,9 miljoner kronor för att bli DB11-ägare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se