Aston Martin hyllar Concorde med specialmodell
Aston Martin DBS Superleggera Concorde Edition lånar attribut från det välkända planet och hyllar dess 50-årsdag. Se bilen och premiärturen med överljudsplanet här.
Jubileumsmodeller kryllar det av. Modeller där tillverkare klappar sig själva på axeln. På den punkten skiljer sig bilen på bilderna här. Aston Martin DBS Superleggera Concorde Edition hyllar att det är 50 år sedan det världskända överljudsplanet flög för första gången.
Sugen? Du får du vara nästan liga snabb själv för att försäkra dig om ett exemplar då blott tio exemplar byggs. De säljs dessutom bara av märkets filial i Bristol som ligger på samma väg där Concorde byggdes.
Någon trimning av motorn för att försöka matcha planets prestanda har inte gjorts. Bilarna har V12:or på 5,2 liter och 725 hästkrafter, precis som vanliga DBS Superleggera. Uppdateringarna är kosmetiska och där märks detaljer i flygbolaget British Airways färger, flygplanet i fråga i såväl gälarna som på taket bland annat. På flyglarna ses även loggorna för flygbolaget och Aston Martins Q-avdelning som ligger bakom bilen.
Invändigt hittar vi Concorde-logotyp i stolarna och en ”Mach-mätare” tryckt på solskyddet, bältesspännen i aluminium, plaketter (såklart) men framför allt växelpaddlar gjorda av kompressorblad från en äkta Concorde.
Behöver samvetet få sitt är det på sin plats att berätta att en del av pengarna för de tio bilarna går till Air League Trust som lär underprivilegierade barn att flyga och ger dem stöd under ingenjörsutbildningar – vilket kanske inte råder bot på eventuell flygskam.Det är inte första gången Aston Martin tittar upp i skyn för inspiration. DBS Superleggera Concorde Edition ingår i märkets Wing-kollektion och sedan tidigare har bilarna Vanquish S Red Arrows Edition, Vantage Blades Edition och V12 Vantage S Spitfire 80 byggts.
https://youtu.be/lsqPsX8k5FE
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se