Aston Martin One-77 – värre än väntat
På Genèvesalongen får vi äntligen se One-77 i sin fulla prakt. Vi visste redan på förhand att Aston Martins supersportbil skulle bli något utöver det vanliga och en uppvisning i vad britterna kan. Det visar sig nu att de kan mer än vi hade anat.
Hur imponerande Aston Martin One-77 än kan vara att se på så är det nog vad som finns under skalet som höjer flest ögonbryn. Förhandsuppgifterna visade på en effekt i trakterna av 600-700 hästkrafter. När Aston Martin nu visar sin bil i Genève talar de om ett effektuttag på dryga 700 hästkrafter, den exakta siffran får vi vänta ytterligare en tid på.
Det är inte bara effektuttaget som imponerar. Motorn i One-77 bygger på samma V12-motor som till vardags sitter i DB9, DBS och V12 Vantage. Motortrimmarna på Cosworth har dock gett sig på motorn och ökat volymen från 6,0 liter till 7,3 liter, samtidigt som de har lyckats göra motorn hela 25 procent lättare än den vanliga V12:an. Tack vare torrsumpssmörjning har ingenjörerna kunnat montera motorn 10 centimeter lägre än på någon tidigare Aston Martin, vilket med all sannolikhet borgar för knivskarpa köregenskaper. One-77 är dessutom utrustad med vad Aston kallar Dynamic Suspension Spool Valve damping, vilket kort kan översättas till fullt justerbara dämpare. One-77 är enligt Aston den första serieproduktionsbilen någonsin som är utrustad med ett liknande system. Av någon anledning väljer Aston att hålla inne med uppgifter om 0-100 km/h-tid och toppfart. Räkna dock med en acceleration från 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder och en toppfart i trakterna av 400 km/h. Vi får hoppas att britterna har utvecklat ett avancerat antispinnsystem, alla 700+ hästkrafter ska nämligen ta sig via en nyutvecklad sexstegad växellåda ut till bakhjulen. Lådan, som växlas med paddlar på ratten, är en helt ny konstruktion som sannolikt letar sig nedåt i Astons modellutbud i sinom tid.
Självklart har Astons ingenjörer även lagt stor vikt vid att hålla vikten nere. Exakt hur väl de har lyckats får vi inte veta, men det ryktas om en totalvikt runt 1,5 ton. One-77 är byggd runt en avancerad och väldigt lätt kolfiber-monocoque. Konstruktionen har utvecklats i samarbete med Multimatic (MTC) som är bland de främsta på just kolfiberteknik. Vid varje hjul sitter kolfiberkeramiska bromsar som ska hejda framfarten. Aston säger inte riktigt hur, men de nya bromsarna ska har bättre kylning och bättre kontakt mellan bromsskivorna och bromsklossarna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se