Aston Martin V8 Vantage S – mer sport
Tro’t eller ej men Aston Martin V8 Vantage börjar bli gammal, men nu släpps en ny och sportigare version. V8 Vantage S får fler hästkrafter, fler växlar och sportigare fjädring för att hänga med konkurrenterna.
Om du tycker att Aston Martin V8 Vantage med 420 hästkrafter är lite för klen men att V12 Vantage med 517 hästkrafter är lite i överkant kommer nu en ”lagomvariant”. Aston Martin V8 Vantage S är precis som modellbeteckningen antyder en lite sportigare Vantage.
Ett ”S” i slutet av namnet innebär motorteknikerna i Gaydon har plockat ut tio extra hästkrafter och 20 nya newtonmeter ur den 4,7 liter stora V8-motorn. Det ger en total effekt på 430 hästkrafter och 490 newtonmeter. V8-motorn kopplas i standardutförande till Astons nya sjustegade Sportshift-låda som har kortare växlar och skickar i dessa 20 procent snabbare än den vanliga sexväxlade lådan i V8 Vantage utan ”S”. V8 Vantage S har också en Sportknapp som intryckt ger ännu snabbare växlingar, rappare gasrespons och höjer tonläget i det nya sportavgassystemet. Aston Martin bjuder inte på några accelerationssiffror men uppger att toppfarten är 305 km/h och att bilen ska dra cirka 1,29 l/mil och släppa ut 299 g/km.
Jämfört med en vanlig V8 Vantage har S-modellen dessutom fått större och kraftigare bromsar fram, nya fjädrar och dämpare, bredare bakdäck, nytt antisladdsystem samt sportigare styrning. För att världen runt om ska kunna se att man kör S-versionen har bilen fått låna lite design från såväl V12-modellen som GT4-vagnen. V8 Vantage S har fått en sportigare front med större luftintag och en frontsplitter i kolfiber. Baktill finns en ny diffusor och större spoiler på bakluckan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se