Aston Martin Valkyrie nästan klar – så ser den ut på riktigt
Aston Martins – och Red Bulls – supermegasportbil börjar närma sig sitt slutgiltiga utseende. Nu har de släppt bilder på kärran.
Den är ännu inte helt färdig, bilen som från början gick under namnet AM-RB 001. 2019 är tänkt att Aston Martin Valkyrie, som har utvecklats tillsammans med Red Bull Advanced Technologies, ska släppas lös på vägarna (den ska nämligen inte enbart vara potent på bana, den ska även vara bilen man tar till affären för att köpa en liter mjölk).
Det var förra året som Valkyrie visades upp första gången, men då handlade det om en tidig prototyp. Nu har Aston Martin och Red Bulls team kommit längre och visar nu stolt upp Valkyrie som är klar till 95 procent (samma procentsiffra som nämndes i fjol men vi ser tydliga skillnader på bilen nu och då). Bland annat får vi för första gången se de väldigt speciella strålkastarna som beskrivs som inspirerade av den rena funktion som genomsyrar Formel 1-bilars komponenter. Formel 1-bilar har dock inga strålkastare, så liknelsen är en aning haltande. Valkyries strålkastare är 30-40 procent lättare än de lättaste som finns på Aston Martins bilar i dag.
En annan detalj som Aston Martin lyfter fram är emblemet fram på bilen. Utvecklarna ansåg att ett vanligt Aston Martin-emblem var för tungt för Valkyrie. Logotypen på ett klistermärke vore bättre viktmässigt men på en bil av denna rang gör sig en klisterlapp icke besvär. Därför etsade man, på kemisk väg, fram ett emblem i aluminium som är extremt tunt. 70 mikrometer närmare bestämt, det vill säga 0,07 millimeter och därmed 30 procent tunnare än ett genomsnittligt mänskligt hårstrå. Enligt Aston Martin är emblemet 99,4 procent lättare än ett vanligt emblem.
Ytterligare en grej, av många, som är liten och lätt är det högt placerade bromsljuset som alla bilar måste ha, eller CHMSL (Centre High Mount Stop Lamp) som det heter i bilbranschen. Bromsljuset är nämligen placerat på hajfenan på taket och mäter endast 5,5 millimeter på bredden och 9,5 millimeter på höjden. Med dessa mått är bromsljuset, inte helt otippat, världens minsta.
Det finns fler lätta och små detaljer att lyfta fram, men vi väljer att i stället fokusera på bilderna som är klart sevärda. Snett bakifrån och rakt bakifrån är imponerande vinklar, Valkyrie ser nästan ut som en katamaran från sistnämnda vinkeln. Interiört imponerar den också men sin tydligt F1-inspirerade ratt. Blinkersspak saknas, i stället aktiveras körriktningsvisarna med två olika knappar, en för vänster blinkers och en för höger. Vi ser ingen knapp för varningsblinkers, kanske man trycker på båda samtidigt för att aktivera den funktionen.
Aston Martin Valkyrie, som har omkring tusen hästkrafter som bär på cirka tusen kilo, ska byggas i 150 exemplar för gatan och 25 exemplar för banan. Sistnämnda varianten ska prestandamässigt matcha en LMP1-bil. Gatbilen sägs ha en toppfart på 402 km/h eller högre.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se