Aston Martin Virage fyller luckan mellan DBS och DB9
Det kanske inte är helt lätt att se luckan mellan modellerna DBS och DB9, men Aston Martin fann i alla fall en liten springa att fylla igen med nya Virage, en sportig GT-modell som kan fås både med och utan tak. Sexliters V12:a på 497 hästar sätter fart på vrålåket som blandar elegans och sport.
Om du trodde att du äntligen lärt dig alla Aston Martins modellnamn och -versioner så trodde du fel. Nu är det dags att lägga Virage och Virage Volante till de redan befintliga modellerna Cygnet, Rapide, DBS, DBS Volante, DB9, DB9 Volante, V12 Vantage, V8 Vantage, V8 Vantage S och One-77. In alles tolv olika modell(version)er och då har vi ändå inte räknat in alla specialversioner. Frågan är om det finns någon annan sportbilstillverkare som har lika många (till stor del likadana) bilar i sin uppställning? Ferrari har exempelvis bara hälften så många.
Nya Aston Martin Virage och Virage Volante (cabriolet) är alltså en ny Gran Turismo som i modellprogrammet hamnar mellan DBS och DB9. Utseendemässigt står den väldigt nära DB9 där de största skillnaderna ser ut att vara i fronten. Stötfångarpaketet med spoilern är i stort sett egen, med kanske en aning inspiration hämtad från V8 Vantage. Grillen med de fem horisontella kromribborna har en gnutta One-77 i sig. De utsträcka strålkastarna med LED-varselljus är plockade från fyrdörrarsmodellen Rapide.
Enligt Aston Martin är DB9 den eleganta medan DBS är den sportiga, med andra ord bör nya Virage fylla behovet för den som letar efter en brittisk sportbil där man kan avnjuta båda delarna.
Elegant kan vi väl skriva under på att den är, Aston Martins modeller brukar ju knappast beskyllas för att vara simpla i former och utförande. Att den också skulle vara sportig betvivlar vi inte. Med en V12-motor på 6,0 liter monterad strax bakom framaxeln är viktfördelningen optimalt 50/50. Besten som ryter på andra sidan torpedväggen, från förarstolen sett, levererar 497 hästkrafter och 570 newtonmeter. Kraften landar i en sexstegad Touchtronic II-automatlåda som sitter sammanbyggd med bakaxeln – en så kallad transaxel.
Aston Martin Virage är snabb, men långt ifrån snabbast i klassen. 0-100 km/h går på 4,6 sekunder och toppfarten är 299 km/h.
En annan godbit Virage har är adaptiva stötdämpare som anpassar sig blixtsnabbt efter väg- och körförhållanden. Virage är dessutom utrustad med en knapp som försätter den i ett sportläge. Då styvas dämparna upp samtidigt som gasresponsen blir rappare. Kolfiberkeramiska bromsar är standard på Aston Martins nya GT-kärra, likaså 20-tumsfälgar med tio dubbelekrar.
Är du intresserad av Aston Martin Virage och Virage Volante kan det vara bra att veta att de går att beställa redan nu. Leveranserna av de första bilarna påbörjas i juni. Men först ska Virage stå som huvudnummer i Aston Martins monter på Genèvesalongen som öppnar nästa vecka.
Tillägg
Aston Martin har släppt en drygt åtta minuter lång film till sina återförsäljare som ligger dold på YouTube. Vi har fått tag på filmen som du kan se här nedan. I filmen får vi se nya Virage presenteras från topp till tå.
https://youtu.be/LSFN6ac0KT8?height=347&width=575
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se