Åttaväxlad låda för framhjulsdrivna Kia-modeller
Kompakt och på sniskan, här är Kias nya åttaväxlade låda för framhjulsdrivna modeller.
Många växellägen en prestigesak – ofta på premiumbilar med bakhjulsdrift. Nu kommer Kia med en åttastegad automatlåda avsedd för framhjulsdrivna modeller.
Den koreanska tillverkaren har tidigare jobbat med längsmonterade åttaväxlade lådor för bakhjulsdrivan bilar, men arbetet med denna lösning har varit betydligt mer utmanande då lådan är tvärmonterad och brottas med såväl motor som hjulupphängning när det kommer till utrymme. Det har resulterat i en kompakt låda som inte tar mer plats än en med sex lägen. Dessutom väger den 3,5 kg mindre än en märkets ”normala” åttastegade låda.
Arbetet har pågått sedan 2012 och under resans gång har 143 lösningar patenterats. Utväxlingen mellan lägsta och högsta växel har expanderat med 34 procent, jämfört med märkets sexväxlade dito, vilket ska få positiv effekt på såväl prestanda som förbrukning.
Växellådan kommer att debutera i nästa generation Cadenza som kommer 2017. Det är en modell som i dag finns på den inhemska koreanska marknaden samt i Nordamerika, Mellanöstern, Kina och Brasilien. Växellådan kommer i ett senare skede dyka upp i en mängd bilar i mellan- och storbilsklassen.
Sverigeaktuella Kia Optima i kombiutförande, som vi på Teknikens Värld har kört, finns ”bara” med en sjustegad automatlåda.
Många växlar på framhjulen är Kia emellertid inte först med. Honda presenterade under det tidiga 1980-talet Hypershift med sju lägen, en fyrväxlad låda med överväxel på tre av dem.Mitsubishi var än tidigare ute med sitt åttaväxlade system Super Shift vilket bestod av en fyrväxlad låda parad med en extra drevsats som gav två lägen, ”Power” och ”Economy” åt samtliga.Systemet fanns i modellen Colt, även på den svenska marknaden och testades av oss på Teknikens Värld i nummer 5/1981.I klippet nedan demonstrerar Kia sin åttastegade automatlåda.
https://youtu.be/fEE7vzS1-4kGilla på Facebook för fler videoklipp!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se