Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
100920-audi-a1-tfsi
100920-audi-a1-tfsi
100920-audi-a1-tfsi
100920-audi-a1-tfsi Foto: AUDI AG / Abdruck fuer Pressezwecke honora

Audi A1 1,4 TFSI – nästan som S1

Vi hoppas fortfarande att Audi ska visa en S1 i Paris men nu får vi veta att de visar en nästan-S1. Nya toppversionen av A1 heter 1,4 TFSI och bjuder på 185 hästkrafter.

I förra veckan kunde vi läsa på den hemsidan för bilsalongen i Paris att Audi ska ställa ut S1 på mässgolvet. Audi har fortfarande i bekräftat uppgifterna men nu presenterar de en annan hetlevrad version av A1 som ska visas i Paris. Riktigt lika spännande som S1 är den inte, men nya toppversionen A1 1,4 TFSI får duga så länge.

I det nya utförandet har den lilla 1,4-litersmotorn skrämts upp rejält med hjälp av turbo och kompressor. Kompressorn arbetar på varvtal från 1 500 r/min, vid 3 500 r/min tar den stora turbon över och blåser liv i motorn. Audis motortekniker plockar ut 185 hästkrafter och 250 newtonmeter, nog för att A1 ska accelerera från 0 till 100 km/h på 6,9 sekunder och nå en toppfart på 227 km/h. Den sjuväxlade S-troniclådan är standard och den genomsnittliga förbrukningen ska stanna på 0,59 l/mil. Koldioxidutsläppet uppgår till 139 g/km.

En snabb titt i standardutrustningen visar att det inte bara är effektuttaget som höjer den en bit ovanför de andra A1-versionerna. I standardutrustningen ingår bland annat 17-tumsfälgar, exteriört S-line-paket och ESP-system med elektronisk diffspärr som känner av om innerhjulet tappar fästet vid hård kurvtagning och reparerar detta genom bromsa det hjulet under ett kort ögonblick. A1 1,4 TFSI börjar säljas mot slutet av året. Den enda prisbild som finns i dagsläget är i euro och säger att bilen kommer att kosta 24 250 euro. 

Läs mer

Provkörning