Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
100210-audi a1 bilder
100210-audi a1 bilder
100210-audi a1 bilder
100210-audi a1 bilder

Audi A1 – Ingolstadts nya mini

Audi gör det igen. Tar fram en liten kompaktbil, och nu är tiden mer mogen än den var när A2 kom. Vi tar en närmare titt på nya Audi A1 som begår världsdebut i Genève nästa månad.

Audi A1 är en tuff liten krabat på 395 centimeter. 174 centimeter bred men bara 142 centimeter hög och ett axelavstånd på 247 centimeter.

Tillverkaren påstår att det är den första premiumbilen i detta segment. Mini har nog åsikter om det och säkert även Alfa Romeo med MiTo.

Men i ett avseende är Audi A1 riktigt premium och det gäller priset. Instegsmodellen 1,2 TFSI kommer att kosta 16 000 euro i Tyskland vilket motsvarar 162 200 kronor. De svenska priserna är inte satta.

Audi A1 visades som koncept för två år sedan och en del detaljer har följt med i produktion, men det är ändå stora skillnader.

Singleframe-grillen har fått vinklade hörn i ovankant, motorhuven har fått två veck i stället för att vara helt plan och strålkastarna har ”påsar” under ögonen. Dessa följer de svängda LED-lamporna som på senare år blivit något av Audis signum. Det ska inte gå att ta miste på att det är en Audi som ligger bakom.

Även om det ser bra ut är det lite trist att Audi inte vågade låta luftintagen i fronten gå i produktion. Nu är det i stället samma typ av luftintag som sitter på i stort sett alla andra modeller från Ingolstadt.

Sedd från sidan imponerar de stora och breda hjulhusen som kan svälja upp till 18 tum höga fälgar. 15 tum är standard på Attraction, 16 på Ambition.

En annan detalj som följt med från konceptet är den olikfärgade taklinjen som löper från A-stolpen över taket till den breda coupinspirerade C-stolpen.

Denna taklinje går att få i fyra olika kulörer.

Audi är dock inte så generösa att de låter denna detalj följa med på köpet utan den kostar extra. Som standard kommer bilen lackerad i en enda färg och då försvinner ju tyvärr en hel del av identiteten. Vad kalaset kommer att kosta är inte klart.

Bakdelen bär på kraftiga Audi-gener och påminner inte så lite om en Q5 i miniformat.

Invändigt känner varenda Audi-ägare omedelbart igen sig. Det är med andra ord en svart instrumentpanel med fyra stora ventilationshål som enligt Audi ska föra tankarna till flygplansvingar med jetmotorer.

Audi A1 blir strikt fyrsitsig med två separata stolar bak. Vettigt eftersom tre personer hade fått det jobbigt i ett baksäte.

Tiden är betydligt mer mogen för en liten och kompakt premiumbil än vad den var 1999 då A2 presenterades.

Frågan är om publiken är mogen att slanta upp de trots allt stora pengar som Audi kommer att ta. Lilla Mini anses som dyr redan den och dess instegsbil One kommer ändå att vara billigare än motsvarande A1.

Audi A1

Moderna motorer

Audi A1 kommer inlednigsvis med fyra olika motoralternativ. I samtliga fall har de start/stopp-teknik, direktinsprutning och turboladdning.

1,2 TFSI har 86 hästkrafter och 160 newtonmeter i vridmoment. Kopplas till en femväxlad manuell låda. 0-100 km/h tar 12,1 sekunder, toppfarten är 179 km/h. Vid blandad körning drar den 0,51 liter per mil. Koldioxidutsläppet ligger på 119 gram per kilometer.

1,4 TFSI bjuder på 122 hästkrafter och 200 newtonmeter vridmoment. Fyra ventiler per cylinder jämfört med 1,2 TFSI som bara har två. 0-100 km/h går på 9,2 sekunder med manuell låda, en tiondel mindre med sjuväxlad S-tronic. Toppfarten är 200 km/h i bägge fallen. Bränsleförbrukningen blir 0,51 respektive 0,54 liter per mil.

1,6 TDI finns i två versioner. Den svagare ger 90 hästar och 230 newtonmeter. Med femväxlad manuell låda tar det 12,2 sekunder att nå 100 km/h från stillastående. Toppfart 179 km/h. 0,38 liter per mil och låga 99 gram koldioxid per kilometer.

1,6 TDI i sitt starkare utförande ger 122 hästkrafter och levererar 250 newtonmeter i vridmoment. Fyrventilsteknik. Når 100 km/h på 10,9 sekunder och toppar 187 km/h. Drar marginellt mer bränsle, 0,39 liter per mil blandad körning.

Samtliga versioner har försetts med bromskraftåtervinning som laddar batteriet vid inbromsning och avlastar generatorn vid acceleration. Det sparar bränsle.

Audi A2

Föregångaren

Audi A2 var långt före sin tid när den introducerades 1999. Den var också oerhört dyr att tillverka.

A2 byggdes till stor del i aluminium och den 383 centimeter långa bilen vägde bara 850 kilo.

Med 1,2-liters dieselmotor på 61 hästkrafter drog bilen bara 0,27 liter per mil blandad körning och var således världens bränslesnålaste serieproducerade bil. Den släppte ut 81 gram koldioxid per kilometer.

Men A2 var dyr att köpa, dyrare än storebror A3, så det blev ingen jättesuccé. Tillverkningen lades ner 2005 och då hade 175 000 bilar sålts. Enligt ett rykte tjänade Audi bara 50 kronor på varje sålt exemplar!

En intressant detalj var att A2 saknade traditionell motorhuv. Den gick inte att öppna med mer än att den skruvades bort.

Olja och vatten fylldes på via en lucka i fronten. nt-weight:normal'>1,6 TDI finns i två versioner. Den svagare ger 90 hästar och 230 newtonmeter. Med femväxlad manuell låda tar det 12,2 sekunder att nå 100 km/h från stillastående. Toppfart 179 km/h. 0,38 liter per mil och låga 99 gram koldioxid per kilometer.

1,6 TDI i sitt starkare utförande ger 122 hästkrafter och levererar 250 newtonmeter i vridmoment. Fyrventilsteknik. Når 100 km/h på 10,9 sekunder och toppar 187 km/h. Drar marginellt mer bränsle, 0,39 liter per mil blandad körning.

Samtliga versioner har försetts med bromskraftåtervinning som laddar batteriet vid inbromsning och avlastar generatorn vid acceleration. Det spar bränsle.

https://youtu.be/BdwAktWsRiQ?width=575&height=347

Läs mer

Test och provkörningar