Audi A3 Sedan officiell – en A8 i miniformat
Under så många år har det varit snack om en sedanmodell av Audis populära A3, men det är först nu A3 Sedan gör entré i samband med bilsalongen i New York. Lansering i september men redan i maj kan man lägga order på ett exemplar.
Audi A3 växer som familj. Vanliga tredörrars halvkombin har sedan tidigare syskonen Sportback och Cabriolet. Nu utökas paletten med A3 Sedan, en sedanmodell som länge varit på tapeten men som ser dagens ljus först nu, 17 år efter A3-introduktionen.
Audi A3 Sedan har, om än inte lika tydligt som nyligen presenterade Mercedes CLA, linjer som ska påminna om en coupémodell. Audi själva kallar bilen för en riktig ”mini-A8”. Om man lägger betoningen rätt, det vill säga på mini, kan vi vara beredda att hålla med eftersom A3 Sedan är halvmetern kortare än största storebrodern.
A3 Sedan mäter 445,6 centimeter från främre till bakre stötfångare. Det är 14,6 centimeter längre än A3 Sportback. Hjulbasen är däremot densamma – knappt 264 centimeter. A3 Sedan är samtidigt 11 millimeter bredare än A3 Sportback samt nio millimeter lägre. 179,6 centimeter mäter den på bredden, 141,6 centimeter på höjden.
Lastutrymmet ligger på 425 liter vilket är 45 liter mer än hos A3 Sportback. Sedanmodellen är alltså rymligare än ”kombin”.
Vikten är, preliminärt, densamma som hos A3 Sportback. Med exempelvis 1,4-liters TFSI-motorn har A3 Sedan en vikt utan förare på 1205 kilo. Låg vikt har man åstadkommit bland annat med hjälp av varmpressat stål i passagerarutrymmet, aluminium i motorhuven samt motorblock i aluminium.
Balansmässigt har Audi placerat 60 procent av vikten över framaxeln och 40 procent över bakaxeln.
I framvagnen hittar man hjulupphängning av MacPherson-typ medan bakvagnen har mulitlänk oavsett motoralternativ.
Elektronisk differentialbroms finns för att få det drivande, främre hjulparet mer samspelt under exempelvis kurvtagning.
Motorerna är vid lanseringen i höst tre till antalet, alla fyrcylindriga med start/stopp-teknik, direktinsprutning och turboladdning. Två är bensinmotorer, en är dieselmotor.
1,4 TFSI är instegsalternativet med 140 hästkrafter och 250 newtonmeter. Denna maskin har så kallad cylinderavstängning, det vill säga två cylindrar stängs av vid låg belastning. Det sparar bensin. 0,47 liter per mil vid blandad körning uppges den förbruka vilket motsvarar 109 gram koldioxid per kilometer. 0-100 km/h går på 8,4 sekunder och toppfarten är tillräckliga 213 km/h.
Det större bensinalternativet heter 1,8 TFSI och levererar 180 hästkrafter och 250 newtonmeter. 0,57 liter per mil vill den ha samtidigt som den släpper ut 135 gram per kilometer. 0-100 km/h på raska 7,3 sekunder och toppfart på 232 km/h.
Dieselalternativet stavas 2,0 TDI och ger 150 hästkrafter och 320 newtonmeter. Den är inte helt oväntat snålast i gänget med 0,42 liter per mil vilket motsvarar 108 gram koldioxid per kilometer. Siffrorna för accelerationstid och toppfart är desamma som för lilla bensinaren, med andra ord 0-100 km/h på 8,4 sekunder och 213 km/h i toppfart.
Audi S3 Sedan
Det finns faktiskt ett fjärde motoralternativ men då heter modellen inte längre A3 Sedan utan S3 Sedan. I denna sitter en fyrcylindrig, turboladdad TFSI-motor på 2,0 liter som ger hela 300 hästkrafter och 380 newtonmeter. Denna motor gör Audis nya småsedan riktigt snabb. 0-100 km/h går på 5,3 sekunder när den är utrustad med manuell låda. Med S tronic-låda hamnar siffran på respektabla 4,9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.
Förbrukningen ligger på 0,70 liter per mil alternativt 0,69 liter per mil beroende på om det är manuell låda eller S tronic i bilen. Sistnämnda är alltså snålare. Koldioxidutsläppet ligger på 162 alternativt 159 gram per kilometer.
Icke att förglömma – S3 Sedan har fyrhjulsdrift, det vill säga quattro.
Andra detaljer som skiljer S3 Sedan från A3 Sedan är det standardsänkta chassit med 25 millimeter. A3 Sedan i Sport- eller S line-utförande har också sänkt chassi, upp till 25 millimeter. S3 Sedan har 18-tumsfälgar som standard, 19 tum finns som tillval. Bakom fälgarna döljer sig ventilerade skivor fram som mäter 340 millimeter i diameter.
Audi drive select är standard och som tillval finns Audi magnetic ride där stötdämparna är fyllda med en elektromagnetiskt påverkbar vätska som blixtsnabb reagerar på kör- och underlagsförändringar.
Utseendemässigt kan man inte ta miste på en S3 Sedan för att vara en A3 Sedan. Backspegelhusen, single frame-grillen, luftintagen i fronten, diffusorn bak samt bakvingen och de fyra ändrören tydliggör skillnaderna. Och motorljudet förstås.
Som förare eller passagerare i A3 Sedan har man mycket att pilla på. Infotainmentsystemet bjuder på en lång rad funktioner, speciellt i värstingutförandet MMI Navigation plus som har en snabb SSD-disk på 64 gigabyte samt DVD-spelare och lite annat godis. En 7-tumsskärm står för det visuella gränssnittet där man kan ta del av allt möjligt, exempelvis Google Earth, Google Street View, trafikinformation och mycket mer. Självklart kan man även surfa och tack vare ny teknik är det 4G som gäller i stället för 3G. Möjlighet till delning av WLAN-hotspot finns.
En ny funktion är P-platsinfo som visar information om parkeringsplatser och parkeringshus som finns längs den färdrutt som angetts.
Bang & Olufsen står för det vassaste ljudsystemet som har en uteffekt på 705 watt med hjälp av 14 högtalare som kan projicera 5.1-ljud. Digitalradio, DAB+, finns.
Audi A3 Sedan kan beställas redan i maj medan själva lanseringen hos Audi-handlarna äger rum i september. Några svenska prisuppgifter är i dagsläget inte offentliggjorda.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se