Audi A3 TDI Clubsport quattro
Med konceptet A3 TDI Clubsport quattro visar Audi återigen upp sina färdigheter i dieselteknik. Med en hel del arvsmassa från storebror R8 V12 TDI levererar 2,0-liters motorn 224 hästkrafter och hela 450 Nm.
Nu visar Audi de första bilderna på sitt nyaste koncept innan det visas för allmänheten på Lake Wörther Tour i Österrike mellan 21-25 maj. Audi beskriver A3 TDI Clubsport quattro som en ren utställningsbil som inte kommer att byggas i fler exemplar. Men om vi känner Audi-folket rätt så dröjer det nog inte länge innan vi får se en produktionsbil med mycket inspiration från konceptet. Kom ihåg att R8 V12 TDI presenterades som ett renodlat koncept, men gång på gång nås vi av nya uppgifter som tyder på att produktionsbilen är nära förestående. Och om man ser bortom de DTM-inspirerade attiraljerna är steget inte långt till en vanlig A3.
Utvändigt märks först och främst den ännu hungrigare fronten. Audis redan stora grill har blivit ännu bredare och fått något glesare ribbor. Bilens sidor har tuffats till med kraftiga skärmbreddare som faktiskt ser ut att vara påbultade i sann motorsportsanda. I takets bakkant har det skruvats på en väl tilltagen vinge som också den ger associationer till motorsporten. Baktill har en stor diffuser tillkommit, som även hyser blankpolerade ändrör.
Men trots utsidans uppenbara aptitlighet (inte minst den läckert djupröda färgen) är det bilens insida som är det verkligt intressanta. Med A3 TDI Clubsport quattro vill Audi ytterligare bevisa sin expertis på dieselsidan, samtidigt som konceptet understryker att en dieselmotor inte alls behöver vara knackig och trist. Motorn är endast 1 968 cc stor. Ändå kramar Audi ut 224 hästkrafter och ett imponerande vridmoment på 450 Nm som kommer redan vid 1 750 rpm. Commonrail-insprutning och fyrhjulsdrift (vad annars?) gör att det endast 1 470 kilo tunga TDI-konceptet gör 0-100 km/h på 6,6 sekunder och når en toppfart på 240 km/h. Detta beror naturligtvis på hur snabb föraren är på att vispa runt i den manuellt sexväxlade lådan.
Trots den högre effekten ska den fyrcylindriga motorn leva upp till de kommande Euro 5-reglerna för avgasutsläpp, vars främsta mål är att sänka NOX-utsläppen.
En intressant detalj är ”Drive Select Dynamics System” som Audi använder sig av i TDI-konceptet. Systemet låter föraren välja mellan en rad inställningar som påverkar bilens beteende, bland annat gasrespons, de elektromagnetiska dämparnas hårdhet och ESP- samt antispinnsystemets verksamhet. Det går även att ställa in avgasljudets karaktär efter behov.
Audis avsikt med A3 TDI Clubsport quattro är naturligtvis att visa vad de kan. Men vi bilentusiaster hoppas självklart också att den är en förevisning om vad som komma skall. Det är bara att hålla tummarna för en rapp TDI-racer från Audi i framtiden.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se