Audi A8 L Security – pansarvagn i kostym
Ska man åka stort, lyxigt och tyskt kan man väl lika gärna göra det säkert också. Nu visar Audi senaste versionen av kraftigt bepansrade A8 L Security som ska vara den lättaste säkerhetsbilen på marknaden.
Bepansrade versioner av tyska lyxbilar är ofta tunga åbäken på grund av all armering, tjocka rutor och all säkerhetsutrustning. Tack vare den grundläggande aluminiumstrukturen ska dock nya Audi A8 L vara den lättaste säkerhetsbilen av sitt slag.
Audi avslöjar inte hur tung A8 L Security är men med tanke på att en vanlig A8 W12 L väger in på drygt 2,1 ton kan man tänka sig att säkerhetsversionen hamnar en bit bortom 2,5-tonsstrecket.
Audi har nämligen stoppat in stålplåtar, kevlarsköldar, keramiska plattor och multilaminerade fönsterrutor. Arbetet att bepansra en A8 sägs ta cirka 450 timmar och utförs av en specialiserad tekniker och därefter skickas bilen tillbaka till fabriken för slutmontering.
A8 L Security är certifierad av tysklands officiella ballistikcenter i München och lever upp till säkerhetsnivån VR7. Vissa ytor når till och med upp till de högre VR9- och VR10-klasserna och hela bilen är skyddad mot explosioner. I en nödsituation kan det vara bra att kunna ta sig ur bilen snabbt och det underlättas genom små sprängladdningar som spränger bort dörrarna. Man kan även välja till ett integrerat brandsläckningssystem och ett friskluftsystem som blåser in luft i kupén i händelse av en gasattack.
Security-versionen kan fås antingen med V8-motorn som ger 435 hästkrafter eller den betydligt större W12-motorn på 6,3 liter och 500 hästkrafter. Med V8-motorn gör A8 L Security 0-100 km/h på 7,5 sekunder, det vill säga betydligt långsammare än en standard-A8 som gör samma sprint på 4,5 sekunder. Med W12-motorn blir Security-versionen något snabbare och gör 0-100 km/h på 7,1 sekunder, vilket kan jämföras med 4,7 för en icke-bepansrad A8 W12 L.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se