Audi-bilar kommunicerar med trafikljusen
Din bil läser av trafikljuset. Det kanske låter som både en dröm och som science fiction, men i Las Vegas sker det redan i dag.
Audis nya teknik Car-to-x, som bland annat kommunicerar med trafikljus, presenterades i augusti. Nu har funktionen kommit i gång i Las Vegas där Audis system TLI (Traffic Light Information) via mobilnätet och Audi Connect kommunicerar med stadens trafikljus.
Men innan du ens tänker tanken… nej, du kan inte påverka det röda ljuset. Däremot syns ett trafikljus och en nedräknare på displayen framför ratten eller på head-up-displayen. En funktion som kallas Time-to-Green. Det ger dig möjlighet att byta radiokanal eller snyta dig vid rätt tillfälle. Systemet ger dig också en chans att på ett bättre sätt planera din körning och köra mer ekonomiskt.
Pilotprojektet av systemet visade att antalet förare som behövde bromsa till stillastående vid trafikljus minskade med cirka 20 procent. Det sparade tid men även kring 15 procent i bränsle, enligt Audi.
Detta är bara ett första steg för tekniken som går under samlingsnamnet V2I, vehicle-to-infrastructure. Navigeringshjälpen kommer att bli mer precis och systemet kommer kunna ge tips om lämplig hastighet för att slippa köer med mera.
Systemet är i dag bara tillgängligt i Las Vegas med Audi-modellerna A4, A4 allroad och Q7
av senaset snitt och i staden Las Vegas. Fler städer och biltillverkare lär dyka upp de närmaste åren. Audi planerar även att introducera tekniken i Europa. I Berlin har kring 700 trafikljus ingått i tidigare nämnda pilotprojekt men tekniken har också testats i Ingolstadt, Garmisch-Partenkirchen och Verona. Arbetet kommer bli tungrott då infrastrukturen för trafikstyrning ofta har utvecklats lokalt och decentraliserat.Hur systemet fungerar i praktiken förklarar Roadshow på filmen nedan.
https://youtu.be/Z1LgDo-meUc
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se