Audi dröjer med elbil
Var och varannan dag nås vi av nyheterna att världens biltillverkare gör storsatsningar på miljövänlig teknik. Än så länge har det varit ganska tyst från Audi, och så blir det även i fortsättningen. Först om fem till tio år kan Audi ha en elbil på marknaden.
Biljättarna Toyota och GM arbetar febrilt på att bli de första som kan erbjuda kunderna en fungerande elbil. Tesla har redan börjat sälja sin Roadster, men med en prislapp på nästan en miljon kronor är den inget vettigt alternativ för de stora massorna. Och det är just de stora massorna som måste börja köra miljövänligare bilar för att miljön ska skonas. Toyota och GM uppger båda att de är mycket nära att ha en produktionsklar elbil färdig. Även de något mindre tillverkarna BMW och Mercedes hävdar att de kommer att börja sälja elbilar innan decenniets slut. Många andra tillverkare, stora som små, har tillkännagett att de också gör satsningar på att ta fram miljövänligare alternativ. Från Audis håll har det alltjämt varit tyst.
Anledningen är att Audi säger sig se utvecklingen mot bilar utan utsläpp som en process som måste få gå i flera steg och i sin egen takt. Audi ser stor potential för elbilar, men enligt Audi-chefen Rupert Stadler får vi vänta fem till tio år innan den första elbilen från Audi kan ses på gatan. I en intervju med tyska Welt am Sonntag berättar Stadler om Audis syn på miljöbilsutvecklingen. Stadler menar att diesel kommer att spela en viktig roll för bilismen även framöver, men att det slutligen blir batteriteknologin som kommer göra det möjligt för biltillverkarna att bygga utsläppsfria bilar.
Stadler fick även frågan om han inte är rädd för att Audi ska hamna på efterkälken i miljöbilsutvecklingen . Hans svar var att han tar det hela med ro eftersom Audi, i och med sin plats i VW-koncernen, har forskningsresurser som är överlägsna de andra tyska tillverkarna. Audis plan är helt enkelt att låta utvecklingen ta den tid den behöver och låta de andra begå misstagen som Audi sedan kan lära av.
På bilderna ses Audi Metroproject Quattro, som ger en föraning om hur kommande A1 kan se ut. När den visades på Tokyosalongen i fjol visade specifikationerna att bilen var utrustad med hybriddrift, vilket sågs som ett tecken på att även den produktionsklara A1 skulle erbjudas med hybriddrift. Om det fortfarande gäller, trots Rupert Stadlers uttalande, får vi troligtvis svar på nästa år då A1 ska begå sin premiär.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se